Twitter lanceert advertising voor MKB-bedrijven

Facebook biedt bedrijven al lange tijd de mogelijkheid om te adverteren op het sociale medium. Twitter biedt deze mogelijkheid ook, maar tot voor kort alleen aan bedrijven die een budget van meer dan € 5000 per maand te besteden hadden. Sinds deze week kunnen ook MKB-bedrijven op Twitter adverteren. Van die extra mogelijkheid worden we natuurlijk blij. Maar hoe werkt het en is Twitter advertising voor MKB waardevol?

Twitter ads tweet maken

Opstellen uitgelichte tweet

Werkwijze van Twitter ads

Wanneer je een campagne aanmaakt op ads.twitter.com vraagt Twitter je het doel van de campagne te bepalen. Twitter helpt je op deze manier het doel in je achterhoofd te houden om zo de slagingskans van de campagne te vergoten. De tool biedt vijf vooraf ingestelde campagnedoelen, waaronder nieuwe volgers verzamelen en websiteclicks genereren. Sluiten de vooraf ingestelde doelen niet aan bij je campagne? Dan biedt Twitter de mogelijkheid om een custom doel in te stellen. Na het kiezen van een doel doorloop je een aantal stappen waarin je je campagne vormgeeft. Je bepaalt de tweet(s) die uitgelicht moeten worden, de doelgroep en het budget.

Je publiek bereiken

Net als Facebook biedt Twitter de mogelijkheid om de advertentiecampagnes te ‘targetten’. Oftewel: te richten aan een specifieke, door jou zelf te bepalen, doelgroep. Handig, want wie kent jouw doelgroep nou beter dan jijzelf? Je kan de campagne onder andere richten op twitteraars die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst, die in jouw omgeving wonen of op twitteraars die lijken op je huidige volgersgroep.

Loopt Twitter achter de feiten aan?

  Het werd hoog tijd dat Twitter advertising biedt aan MKB-bedrijven. Twitter liep in dit opzicht jaren achter op haar concurrenten en is door de late lancering een klantgroep misgelopen. MKB-bedrijven die een klein budget voor social media hadden en toch wilden adverteren, waren gedwongen om Facebook of LinkedIn in te zetten. Ik verwacht dat, nu Twitter ook advertising biedt, MKB-ers in ieder geval Twitter ads even willen proeven.

Social media is als theater: je moet het publiek boeien, om te voorkomen dat ze halverwege de voorstelling weglopen.

Is Twitter advertising een zegen?

Ik ben van mening dat de mogelijkheid om te adverteren een aantrekkelijke eigenschap van social media kanalen is. Ook ben ik er van overtuigd dat organisch bereik waardevoller is. Voor een doel als het verzamelen van nieuwe volgers kan het gebruik van advertising waardevol zijn. Om je volgers te verleiden tot klikken en daarna te behouden, zal je als bedrijf echt waardevolle content moeten bieden. Want social media is als theater: je moet het publiek boeien, om te voorkomen dat ze halverwege de voorstelling weglopen. De kunst is het vinden van de ideale mix van advertising en het schrijven van aantrekkelijke content.

Ga je Twitter advertising gebruiken? Dan hoor ik graag wat je er van vindt. Vind je het gebruiksvriendelijk? Werkt het zoals je verwacht had? En zijn de kosten acceptabel? Let me know!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s