Social media? Dat waait wel weer over… toch?

Volgens het CBS had in 2013 slechts 46% van de bedrijven een social media account. En een deel van deze accounts worden niet of nauwelijks gebruikt. Maar de klanten van bedrijven hebben social media wél omarmd. Uit onderzoek van Newcom blijkt dat bijna 9 op de 10 Nederlanders gebruik maakt van een sociaal platform. Hoe je als MKB-bedrijf social media effectief kan inzetten zal ik in alle toekomstige blogs in hapklare blokjes opdienen. Maar die blogs worden pas waardevol als jij, als MKB-er, social media als hét medium van de toekomst ziet.  

Nee, het is geen hype

Social media blijken geen hype te zijn, maar een blijvende, nieuwe vorm van communiceren. Ja, Hyves heeft het niet gered en er zijn geruchten dat het aantal Facebookgebruikers daalt (al beweert Newcom het tegendeel). Maar de behoefte om bezigheden te delen zit in de aard van het beestje. Mijn Facebooktijdlijn stond deze zomer vol met benen-bij-het-zwembad-foto’s en terrasselfies. Ik verwacht niet dat dat volgend jaar anders zal zijn. Social media, in welke vorm dan ook, zijn nog lang niet op hun retour.

De doelgroep zit op social media

Bijna 90% van Nederland zit op social media. Dit maakt de kans groot dat ook 90% van jouw doelgroep een profiel heeft op Facebook, Twitter of Google +. Geen enkel ander medium biedt zo’n groot potentieel bereik. Maar social media bieden niet alleen bereik. De zoekfuncties op de kanalen laten jou je klanten vinden én maakt het voor klanten eenvoudig om jouw online standplaats te vinden. Op die manier bieden sociale media de mogelijkheid om met potentiële klanten in contact te komen.

Mond-tot-mondreclame

Mond-tot-mondreclame is voor ondernemers vaak vele malen belangrijker dan alle andere vormen van reclame. In een ideale wereld zou een tevreden klant jouw bedrijf aan al zijn vrienden aanraden. Sociale media brengen deze utopie iets dichterbij, want zij lenen zich perfect voor het stimuleren van mond-tot-mondreclame. Verschillende sociale netwerken bieden functies waarmee gebruikers ervaringen kunnen delen met hun vrienden. Door social media op de juiste manier in te zetten kan je je klanten aansporen om hun vrienden te vertellen over jouw bedrijf.

Relatie met je klanten

Sociale media kunnen niet alleen je klantenkring verbreden, ook kunnen ze de relatie met je huidige klanten verdiepen. Met een profiel op social media nodig je je klant uit om een kijkje in de keuken van jouw organisatie te nemen. Je leidt ze rond en in ruil voor jouw openhartigheid geven de klanten een stukje van zichzelf bloot. En daar heb jij weer belang bij, want als je de behoefte van de klant kent kun je daar op inspelen. En hoe beter je de klant bedient, hoe groter zijn loyaliteit is. Zo creëer je via social media ambassadeurs.

Overtuigd?

Deze lijst is natuurlijk niet uitputtend, maar dit zijn naar mijn idee wel de meest overtuigende argumenten. En nog belangrijker: het zijn argumenten die voor elke ondernemer opgaan. Nog niet overtuigd? Laat het me weten zodat ik met meer argumenten kan komen die jou de wereld van social media laten omarmen. Want in mijn ideale wereld zou elke ondernemer succesvol gebruik maken van social media.

Advertenties

Een gedachte over “Social media? Dat waait wel weer over… toch?

  1. Pingback: De deceptie die Ello heet | Lisa in socialmedialand

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s