Gevonden, vinden, ik vind jou leuk

vinden

Een puur fictieve situatie: je hebt besloten dat je bedrijf zich in de onlinewereld gaat bewegen. Je hebt al een poosje een website en nu heb je ook een Facebook-account aangemaakt. Je twijfelt nog over Twitter, maar je weet zeker: Instagram, daar kun je wel wat mee! Maar voordat je actief met posten begint heb je een puntje van zorgen. Hoe zorg je dat de verschillende kanalen en dus je onderneming gevonden worden?

Want ja, van die 30 websitebezoekers per dag en die 12 volgers op Facebook (je moeder en haar zumbavriendinnen) word je niet warm. Hoe wordt jouw website gevonden en hoe krijg je volgers op je social media-pagina’s? Hoewel Search Engine Optimalisation een vak apart is kun je als ondernemer met de volgende tips toch zelf je vindbaarheid vergroten.

Breaking news: de verjaardag van de stagiaire

Zoekmachines zijn dol op recente informatie. Door regelmatig nieuwe content (nieuws, foto’s, informatiedocumenten) op je website te plaatsen, wordt jouw website beter opgemerkt door zoekmachines. Maar misschien heb je niet op regelmatige basis nieuwtjes te melden, of vind je de verjaardag van de stagiaire niet geschikt om op je website te plaatsen. Social media bieden hier uitkomst. Door de laagdrempeligheid van Facebook en Twitter kun je daar delen wat je te informeel voor je website vindt. En omdat zoekmachines dol zijn op recente content, zien zij sociale media als liefde op het eerste gezicht. Google maar eens op je bedrijfsnaam. Waarschijnlijk kom je bij de eerste zoekresultaten je website en je social media kanalen tegen. Het hebben van actieve profielen op social media helpt dus de vindbaarheid van jouw onderneming te vergroten.

Maak NU een account aan op Google+

Van alle websites in Nederland wordt Google het best bezocht. Het is daarmee automatisch de meest gebruikte zoekmachine in Nederland. En juist in die zoekmachine wil je goed gevonden worden toch? Een gouden tip: gebruik het sociale netwerk Google+. Doe je dat nog niet? Stop nu met lezen en maak direct een bedrijfspagina aan. Serieus! Want Google indexeert haar eigen sociale netwerk beter dan elk ander medium. Door het gebruiken van Google+ heb je én het voordeel van recente content (als je je Google+ pagina up-to-date houdt) én een account op een website die Google heel hoog indexeert. Ook is Google+ een sociaal netwerk dat nog groeit en waarop in de toekomst kansen zouden kunnen liggen.

Geïntegreerde communicatiemix

Tijdens mijn opleiding werd ik doodgegooid met termen als ‘geïntegreerde communicatiemix’. Het zei me toen helemaal niets, maar inmiddels heb ik deze term geïntegreerd in mijn vocabulaire. Door alle kanalen naar elkaar te laten verwijzen, maak je de verschillende kanalen zichtbaar en vindbaar voor klanten. Je integreert de middelen met elkaar.

Wederom een fictieve situatie: een ondernemer vraagt zich af waarom hij zo weinig likes heeft op Facebook, terwijl hij de pagina zelf best tof vindt. Wellicht weten zijn vaste klanten niet dat de ondernemer een Facebook-pagina heeft. Dat zal de ondernemer dus moeten communiceren aan zijn klanten. Een paar praktische tips:

  • Link op je website naar de social media-kanalen.
  • Plaats in je bedrijfspand borden en stickers die verwijzen naar social media.
  • Zet de URL naar je website in je social media-profielen.
  • Plaats social media-iconen met links in je e-mail jouw handtekening.
  • Vertel op je visitekaartje waar jouw bedrijf te vinden is.
  • Meld op alle offline- en online-advertenties je website en social media-pagina’s.

Adverteren

Een andere optie om gevonden te worden is door betaald te adverteren. Online kan dat met behulp van Google Adwords, Facebook Advertising, Twitter Ads en LinkedIn Advertising. Met deze tools kun je je pagina promoten onder niet-volgers. Advertising kan je nieuwe volgers opleveren, maar vergeet niet dat een langdurige relatie alleen in stand blijft als de volger gevoed wordt met interessante en relatieve content voor de volgers.

Een realistische situatie: je maakt nu een paar maanden gebruik van social media. Het aantal website views is gestegen en je wordt regelmatig gevonden in Google, door het gebruik van Google+. Je moeder volgt je nog steeds op Facebook, maar ook je huidige klanten hebben je pagina geliket. Kortom, je wordt gevonden en je doelgroep vindt jou leuk.

Een gedachte over “Gevonden, vinden, ik vind jou leuk

Plaats een reactie