Social Media Week Rotterdam: lezingen getipt

social media weekVoor mij is eigenlijk elke week social media-week. Maar deze week doet de rest van de wereld met me mee. In verschillende steden over de gehele wereld wordt gepraat over social media. Zo ook in Rotterdam, waar voor de eerste keer Social Media Week (SMW) wordt gehouden. In dit blog vertel ik over SMWRotterdam en tip ik vijf lezingen om te volgen, want ook als je niet at the place to be bent, is er van alles te halen bij SMWRotterdam.

Social Media Week voor goeroes?

Tijdens Social Media Week worden lezingen gegeven over alles wat met social media en technologische ontwikkelingen te maken heeft. De hamvraag is: ‘Hoe kan technologie ons beter laten werken en socialer maken?’. Social Media Week is niet alleen bestemd voor goeroes maar ook voor de gewone mens. Er worden lezingen gegeven door de goeroes uit ‘Social medialand’. Een deel van die lezingen is toegespitst op vakgenoten, maar een ander deel is ook goed te volgen voor ondernemers die iets met social media willen doen.

Uiteraard is SMWRotterdam helemaal bij de tijd en wordt een scala aan mogelijkheden geboden om het evenement te volgen: via verschillende sociale platformen, waaronder Facebook, Twitter, Google+ en LinkedIn. Ook is er een app gebouwd die gebruikers tijdens het evenement met elkaar laat connecten.

Een deel van de lezingen worden via een livestream uitgezonden. Ideaal voor mensen die niet at the place to be kunnen zijn. Uit alle lezingen die deze week worden gegeven heb ik vijf geselecteerd die voor jou, als ondernemer, best de moeite waard kunnen zijn.

Social media strategie

Als je met je bedrijf op social media aanwezig bent kun je dat hapsnap doen, maar dat levert vaak weinig op. Social media werken het beste als je het met een onderbouwde strategie doet. Jarno Duursma houdt een lezing over het schrijven van een social media strategie. De lezing is gebaseerd op zijn boek Social media strategie in 60 minuten. Jarno is ook (mede)organisator van Social Media Club Groningen, waar hij elke keer weer leuke sprekers trekt. Mijn ervaringen met Jarno zijn altijd positief en daarom verwacht ik dat hij ook deze lezing boeiend gaat maken.

Twitter voor kleine bedrijven

 Als ik met ondernemers praat over social media, dan begint men vaak over Facebook. Veel ondernemers weten wat Facebook voor hen kan doen, ook al weten ze niet precies hoe ze het moeten doen. Maar zodra ik ‘Twitter’ laat vallen trekt men gepijnigde blikken. Twijfel jij ook aan wat Twitter voor je zou kunnen betekenen? Volg dan de lezing van Maaike Gulden. Niet alleen legt ze uit wat je ermee kunt en dat Twitter meer dan 140 tekens is, ook legt ze uit hoe je Twitter effectief inzet voor je onderneming.

Content creëren

Het communiceren via social media gaat anders dan ‘vroeger’. Op social media kun je sneller, meer en vaker communiceren dan in gedrukte media. Dit vraagt ook een andere communicatiestijl van ondernemers. Social media moeten vooral leuk zijn en hoe kun je met je schoenenwinkel leuk zijn? In ieder geval niet door elke week een nieuwe aanbieding op Facebook te plaatsen. Jordi van de Bovenkamp legt in zijn presentatie uit hoe je content voor je social media kanalen maakt en wat content waardevol en leuk maakt. Hierbij ligt de focus, net als op social media, op visuele content: foto, video, infographics.

Content mapping

Als je de presentatie van Jordi van de Bovenkamp hebt gevolgd (en waardevol vond) blijf dan zitten voor de lezing van Carlijn Postma. Jordi legt uit hoe je content creëert. Carlijn legt uit hoe je content verspreidt. En ook dat is een belangrijke vaardigheid in social medialand. Want hoe goed je content ook is, het is niet waardevol als je het niet onder de mensen kunt brengen. Carlijn helpt je hierbij door het concept ‘content mapping’ uit te leggen.

Social media ROI

ROI staat voor Return of Investment. Ook jij hebt je vast wel eens afgevraagd: ‘Wat leveren social media op?’. Ondernemers vinden social media leuk en zien de waarde ervan in, maar het concreet meten van resultaten blijft moeilijk. Bart van der Kooi, auteur van Het social media modellenboek, bespreekt in zijn presentatie verschillende inzichten over het meten van resultaten. Deze lezing is geschikt voor ondernemers die al effectief gebruikmaken van social media en die hun resultaten meetbaar willen maken.

Nog twee puntjes: Social Media Week is internationaal georiënteerd, en deels Engels gesproken.

Ga je een van de livestreams volgen of ben je at the place to be? Ik hoor graag wat je er van vindt en wat je met de informatie gaat doen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s