Hoe maak je social mediaposts leuk?

Made by freepik.com

Made by freepik.com

Waarom gebruik jij social media? Waarom heb je een Facebookaccount waarop je iedere dag wel een keer kijkt? Wellicht omdat je het leuk vindt om te weten wat je vrienden doen. Misschien omdat je op de hoogte wilt blijven van nieuws over je favoriete voetbalclub. Of je vindt het leuk datgene te delen wat jou bezighoudt.

Dit geldt voor alle social media kanalen. Men gebruikt het omdat het leuk is. En dat is waar verschillende MKB-ers de plank misslaan. Ze begrijpen niet goed dat ze hun social mediapagina’s leuk moeten maken voor volgers of weten niet hoe ze dat moeten doen. In deze blog een paar suggesties hoe je jouw social mediakanaal leuk kunt maken.  

Jij bent je grootste inspiratiebron

Het leuk maken van je social mediakanalen kan heel simpel zijn. Ik neem aan dat jij fan bent van je eigen dienst of product en als geen ander weet wat er leuk aan is. Wat zou jij leuk vinden om te zien als je jouw bedrijf op bijvoorbeeld Twitter volgt? Brengt dat je op ideeën? Die ideeën zijn ook wat jouw potentiële fans willen zien!

Kijkje in de keuken

De mensen die jou volgen op social media voelen zich waarschijnlijk betrokken bij jouw merk. Ze vinden het product of de dienst interessant, maar zijn ook geïnteresseerd in het bedrijf en de eigenaar. Voor hen is het dan ook leuk om te zien dat je je winkel hebt geverfd, dat een medewerker een dochter heeft gekregen, of dat je best wel blij bent met je luxe bureaustoel. Wanneer je laat zien wat er in jouw bedrijf gebeurt, nodig je mensen uit betrokken te raken bij je onderneming. Je laat zien wat jou achter de schermen bezighoudt in plaats van dat klanten alleen de man achter de toonbank zien.

Als mens vind je het toch veel leuker om over andere mensen te lezen dan om een advertentie langs te zien komen op Facebook?

Humans ♥ humans

Wanneer je volgers laat meekijken met je werkzaamheden maak je je bedrijf ook persoonlijker. Probeer in de posts zakelijke onderwerpen te combineren met menselijke aspecten. Deel je mening, je blijdschap of je verontwaardiging. Wanneer mensen situaties herkennen of zich kunnen inleven in jou zijn ze geneigd te reageren. Zo zul je zien dat de post over het moeder worden van één van de medewerkers veel likes krijgt. Want als mens vind je het toch veel leuker om over andere mensen te lezen dan om een advertentie langs te zien komen op Facebook?

Blunders

Vorig weekend hebben we thuis een muur geverfd. Ik heb het vriendlief nog niet verteld, maar per ongeluk heb ik een stukje van onze (slechts een jaar oude) vloer meegekwast. (Ik heb de mand van de hond erop kunnen zetten voordat meneer zijn toorn op mij kon loslaten 😉 ) Als jij deze blunder in je bedrijfspand begaat, zou je als een gek kunnen gaan boenen. Of je zou het op Facebook kunnen zetten en kijken hoe hierop gereageerd wordt. Blunders zijn menselijk en worden met een glimlach ontvangen. Ook op deze manier laat je wat van jezelf zien.

Uit die ondernemersknop!

En nu moet je nog even de ondernemersknop uitzetten. Als ondernemer denk je vaak vanuit je eigen merk. Waarschijnlijk ben je gewend om te adverteren in de krant, op de radio of langs het voetbalveld. Vergeet adverteren op Facebook. Social media is leuk! Het alleen plaatsen van aanbiedingen en promotie maakt jouw Facebookpagina niet leuk genoeg. Natuurlijk zijn er altijd koopjesjagers die dol zijn op aanbiedingen, maar echt waardevol zijn de klanten die zich verbonden voelen met jouw merk. Dit zijn de klanten die wat van je willen zien, die meeleven en meevoelen. Dit zijn de klanten die je ambassadeurs kan maken door je social mediakanalen leuk te laten zijn.

Advertenties

2 gedachtes over “Hoe maak je social mediaposts leuk?

  1. Pingback: Content maken voor social media | Lisa in social medialand

  2. Pingback: Het social media-bewustzijn groeit! | Lisa in social medialand

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s