De deceptie die Ello heet

 

Lisa van der Veeke - ello

Ik heb dagen smachtend gewacht op een invite voor Ello. Jesper hielp me gister aan een. Wat een deceptie!

Ello is hét ‘nieuwe’ advertentievrije sociale netwerk. Opgericht in maart 2014 door Paul Budnitz. In het Manifesto staat dat Ello mooi, simpel en transparant wil zijn. Ze beloven een advertentievrij platform en beloven de profielgegevens van gebruikers nooit te verkopen. Een nobel streven. Maar is Ello echt wat het beweert te zijn. En is Ello een blijvertje of de eerstvolgende in de rij van socialmediaflops?

Kritiek op Facebook

Facebook is inmiddels volwassen. Er wordt zelfs gefluisterd dat de daling is ingezet. Volgens mij valt dat wel mee, maar wel gaan gebruikers kritischer kijken naar het populaire platform. Privacy is een issue. Facebook gebruikt persoonsgegevens om advertenties af te stemmen op jouw voorkeuren. Adverteerders vinden dit handig, maar gebruikers zien dit al inbreuk op hun privacy en ergeren zich aan de SPAM in hun tijdlijn.

Privacy en advertising zijn niet de enige punten van kritiek op Facebook. Ook de gebruikersvoorwaarden leggen gebruikers beperkingen op. Zo stelt Facebook je verplicht je echte naam te gebruiken en dat beviel een aantal travestieten niet. Massaal kozen ze voor Ello. En wij volgden deze week.

En toen was er Ello

Het Manifesto van Ello klink goed. Ze willen mooi, simpel en transparant zijn. Ik heb daar een aantal kanttekeningen bij. Het design van Ello sluit niet aan bij mijn definitie van mooi. Het lettertype zorgt voor associatie met Kladblok en het design is ronduit saai. Daarmee voldoet Ello wel aan het streven om simpel te zijn. Zo simpel dat ik na 10 minuten de hele site gezien heb. En dit had sneller gekund, maar het navigeren op de site word je enigszins moeilijk gemaakt. De zoekfunctie bijvoorbeeld, zit goed verstopt. Dit kan dus simpeler. En dan het derde punt: transparantie. Ello belooft géén advertenties en dat ze géén persoonsgegevens doorverkopen. Charlotte Meindersma heeft de algemene voorwaarden van Ello eens goed bekeken en heeft hier wat over te zeggen.

Sociale netwerken hebben, net als wij, maar kort de tijd om een eerste indruk achter te laten.

Verdienmodel

En dan het verdienmodel. FreshTracks Capital heeft $ 435.000 geïnvesteerd in Ello. Ik vraag me af wat ze daarvan terug willen zien én hoe Ello dat gaat ophoesten. Ello geeft aan in de toekomst gebruikers betaalde mogelijkheden te bieden. Naar mijn idee moeten die mogelijkheden en het platform heel exclusief zijn, willen gebruikers geld betalen voor Ello, terwijl er talloze gratis socialmediakanalen te vinden zijn. In de blog van Charlotte Meindersma is te lezen dat Ello niet uitsluit dat de gebruikersvoorwaarden zullen veranderen. Er zou dus in de toekomst de mogelijkheid kunnen bestaan dat Ello gebruikersgegevens zal doorverkopen. Daar gaat het Manifesto. En de onderscheidende kracht.

Blijvertje?

Gelukkig zijn de meeste mensen het met me eens dat sociale media geen hype zijn. Zoals ik in een eerdere blog aangaf ben ik er van overtuigd dat social media een nieuwe vorm van communiceren is. Hoewel de platformen een houdbaarheidsdatum hebben, zullen sociale media blijven. Ello speelt slim in op de kritieken op Facebook, maar er moet nog een hoop gebeuren voordat Ello hét nieuwe Facebook wordt. Sociale netwerken hebben, net als wij, maar kort de tijd om een eerste indruk achter te laten. Ello staat nu volop in de belangstelling, maar krijgt ook een shitload aan kritiek over zich heen (niet alleen van mij). Wat mij betreft is niet alleen het netwerk, maar ook de verwachte populariteit rondom Ello een deceptie.

Geef een reactie

