Ontwikkelingen in de wereld van social media

Ontwikkelingen in de wereld van social media1

“Een beeld zegt meer dan duizend woorden.”

Hoewel ik een groot voorstander ben van beeld, vind ik woorden ook best wel leuk. Ooit heeft men iets bedacht voor mensen als ik: de infographic. Ik ben er dol op! Ook ben ik dol op ontwikkelingen in socialmedialand. Deze twee liefdes heb ik in onderstaande infographic laten samenkomen.

Infographics bieden een ideale manier om korte, feitelijke informatie te delen. Ze zijn overzichtelijk, leuk en mooi. Ook wordt beeld door mensen veel beter onthouden dan tekst. Maar om onderstaande infographic over ontwikkelingen in socialmedialand goed te kunnen begrijpen licht ik deze nog een beetje toe…

Interactieve content

Sociale media zijn niet voor niets sociaal. Hoewel we in den beginne vooral informatie uitstuurde (zenden) op social media, willen we nu reactie wanneer we posten. En zeker bedrijven en organisaties proberen interactie uit te lokken bij hun volgers, want hoe meer reactie, hoe meer mensen de post in hun tijdlijn zien.

Een boeiende ontwikkeling is interactieve content. Interactieve content is informatie die afhankelijk van (computer)instellingen of acties die je onderneemt, op jouw specifieke behoeften worden afgestemd. Hierbij kan je denken aan vermelding van locatie en tijd in een e-mail, het aanpassen van de website aan je iPad, maar ook aan afbeeldingen die tot leven komen wanneer je ze met een app scant.

Wearables

Wearables zijn voor veel mensen nog een ver-van-mijn-bed-show. Het zijn apparaten die de onlinewereld in het dagelijks leven integreren. Een voorbeeld van een Wearable is de Apple Watch die begin volgend jaar zal uitkomen. Het apparaat is niet alleen een horloge, maar vervult veel van de functies van een smartphone. Datzelfde geldt voor Google Glass, een complete computer ingebouwd in een bril. Je kunt met de Google Glass op bij de buurvrouw op de koffie terwijl je vanuit je ooghoek berichten op social media ziet binnenkomen. Een leuke gadget, maar of dit multitasken zo goed is voor de relatie met de buurvrouw…

In gesprek met organisaties

Social media zijn niet meer weg te denken uit de communicatiewereld. Geen wonder ook dat veel organisaties social media al geïntegreerd hebben in hun marketingmix. Ze bieden een nieuwe manier om in gesprek te komen met klanten, maar andersom biedt het klanten de mogelijkheid om bedrijven te benaderen. De drempel om een tweet met een korte vraag te sturen is veel lager dan om een organisatie te bellen (en 20 minuten naar een wachtmuziekje te luisteren).

(Voor hogere resolutie klik hier.)

Ontwikkelingen in de wereld van social media

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s