Sneller & Slimmer naar Social Succes: Facebook

sneller en slimmer naar social succes

Er zijn eindeloos veel tools, tips en trucs om sneller en slimmer met social media om te gaan. Ik kom er regelmatig nieuwe tegen en wie ben ik om jullie deze handigheidjes te onthouden?! Vandaar vandaag de lancering van Sneller & Slimmer naar Social Succes, een blogserie over tips, trucs en tools. Deel één gaat over Facebook en bevat twee basictips en één gevorderdentip over hoe jij je posts slimmer en sneller kunt maken.

Best time to post

Heb je wel eens gemerkt dat berichten op bepaalde tijden veel meer likes en reactie krijgen dan op andere tijden? Pinterest staat vol met infographics als deze over op welke tijd een post het meest effectief is. Maar dit is gemiddeld genomen en hoeft niet te gelden voor jouw bedrijf. Facebook zelf geeft je ook inzicht in het gedrag van jouw volgers. Dit kun je inzien door op je beheerderspagina op statistieken te klikken en daarna op berichten. Bovenaan zie je wanneer je volgers online zijn en daaronder de statistieken per bericht. Met deze gegevens kun je bepalen wat voor jouw bedrijf de meeste geschikte tijd is om te posten.

Een opmerking hierbij: het moment dat de meeste volgers online zijn is niet altijd het moment dat er de meeste interactie ontstaat. Het kan immers zo zijn dat al je concurrenten ook om 16:00 uur posten en je daardoor harder moet werken om op te vallen. Ik ben van mening dat het vinden van de ideale tijd om te posten een kwestie van voortschrijdend inzicht is. Probeer eens wat en evalueer na een maand welke posts het goed hebben gedaan en welke niet met behulp van de Facebook statistieken.

En dan nog iets: wil je eigenlijk vanmiddag om 15:00 een berichtje online plaatsen, maar sta je dan in de winkel of heb je een vergadering? Plan je post door op het klokje onder je bericht te klikken.

plan post

Posts mooier maken

Wil je in een Facebookpost verwijzen naar een website maar is de link lang ( http://www.joubedrijfsurl.nl/blog/pagina2/naam-van-je-blog/13/10/2014/comment3/) en ben je daar, net als ik, niet zo van gecharmeerd? Hiervoor zijn twee oplossingen. De eerste is bit.ly. Waar je je url kunt inkorten tot een stukje als bit.ly/1uFHgnj. Nou geef ik toe dat dat nog steeds niet een sexy link is, maar het neemt in ieder geval niet drie regels van je post in beslag.

Een andere optie om je posts mooier te maken is door de link weg te halen. Wanneer je een link in je post plaatst, dan wordt de website, het filmpje en/of een afbeelding die achter die link zit automatisch geladen. Als die geladen is kan je de URL weer weghalen, zonder dat het geladen beeld verdwijnt.

url weghalen

Ook kan je (als er op de website verschillende foto’s te vinden zijn) een andere foto kiezen met de pijltjes in de linker bovenhoek van de afbeelding. Wanneer je met je muis boven de tekst rechts van de afbeelding gaat staan wordt de tekst geel en kan je deze aanpassen.

Wat vinden jouw fans leuk?

Doe eens gek en verander je taalinstelling van Facebook naar Engels. Dit doe je door in de rechterbovenhoek op het pijltje te klikken en vervolgens naar instellingen te gaan. Hier kun je je voorkeurstaal kiezen. Bijvoorbeeld Fries, Pirate en Upsidedown (voor als je een momentje over hebt). Kies hier voor English UK en gefeliciteerd! Je beschikt over Facebook Graph Search.

Facebook Graph Search is een functie die het veel eenvoudiger maakt om te zoeken naar andere gegevens dan alleen de naam van een persoon of bedrijf. Voor Facebookgebruikers is het leuk dat ze opzoek kunnen naar mensen waarmee ze interesses delen. Voor ondernemer is deze functie interessant omdat je hiermee veel meer over je (niet) volgers te weten kunt komen. Zo kan je (alleen in het Engels) zoeken naar interests of people who like [jouw bedrijf]. Je krijgt een overzicht van gedeelde interesses van volgers. Staat hier bijvoorbeeld dat jouw volgers Ilse de Lange leuk vinden? Dan zou je een video van Ilse de Lange kunnen delen op Facebook. Zeker weten dat je daar veel likes op krijgt!

Graph Search biedt eindeloos veel mogelijkheden. Speel er eens mee of bekijk deze lijst om inspiratie op te doen. Welke informatie is voor jouw bedrijf interessant?

Advertisements

Een gedachte over “Sneller & Slimmer naar Social Succes: Facebook

  1. Pingback: Heb jij je doelgroep voor ogen? | Lisa in social medialand

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s