Humor gebruiken op social media

Humor op social media

Ken je Verse Reclame? Op deze website worden voorbeelden getoond van bedrijven en merken die op een leuke manier inhaken om het nieuws. Op Facebook zie ik regelmatig foto’s van Verse Reclame langskomen die mij hardop laten lachen. Ik kan het erg waarderen als bedrijven hun business grappig weten te maken, want dan hebben ze het potentieel van social media écht begrepen. Misschien is het halen van de website van Verse Reclame een beetje te hoog gegrepen, maar met de tips in deze blog hoop ik ondernemers een stukje op weg te helpen.

Humor gebruiken? Maar ik ben begrafenisondernemer…

Het gebruiken van humor op social media is niet voor alle ondernemers even geschikt. Net als alle communicatie-uitingen moet de manier waarop je op social media post aansluiten bij je identiteit. Voor bijvoorbeeld een begrafenisondernemer is het verstandig om de grappen te bewaren voor thuis en om op social media informatief zijn. Twijfel je of humor voor jou een optie is? Vraag jezelf eens af hoe volgers je zien. Hoe kennen ze jou? Wat verwachten ze van je? En zouden ze humor waarderen?

Voor veel ondernemers is humor gebruiken in posts wél een optie. Met name omdat je op social media iets luchtiger kan spreken dan via andere middelen. En dit biedt kansen! Maar eerste een aantal tips:

Een Belg, een Fransman en een Duitser

Houd het persoonlijk. Grapjes over een Belg, een Fransman en een Duitser kunnen heel leuk zijn, maar als ze niets met jouw business te maken hebben sla je alsnog de plank mis. Stonden een Belg een Fransman en een Duitser bij jou in de winkel, dan kan je er wellicht iets leuks van maken.

Het grote nadeel van woordgrappen is dat ze niet altijd begrepen worden wanneer je het uitspreekt. Wanneer je ze opschrijft daarentegen, worden ze bijna altijd begrepen. Sociale media zijn dan ook zeer geschikt voor woordgrappen. Speel eens met de naam van een product en probeer er iets grappigs van te maken. Past het product bijvoorbeeld in een spreekwoord? Je kunt je grap ondersteunen met een afbeelding of de tekst zelf in een afbeelding verwerken.

Zelfspot doet het ook goed zowel online als offline. Wanneer je een foutje maakt en er zelf om kan lachen, waarom laat je dan niet je volgers meegenieten? Dit geldt zowel voor typfouten in social media posts als over kleine fouten in je bedrijf. Schaam je er niet voor maar gebruik het om je volgers te amuseren.

Schaam je niet voor je blunders maar gebruik ze om je volgers te amuseren.

Wanneer je twijfelt of iets wel echt grappig is kun je het altijd even aan je man, de boekhouder of een stagiaire voorleggen. Lacht deze niet, dan moet je de grap nog even bijschaven.

Wat is niet grappig?

Er zijn ook een aantal vormen van humor die minder geschikt zijn voor social media. Het mijden van gevoelige onderwerpen en beledigingen spreekt voor zich. Maar echt flauwe grappen worden ook weinig gewaardeerd. En nog een valkuil: sarcasme. Ik ben er dol op, maar sarcasme komt niet altijd goed over op schrift. In mijn geval komt dat omdat ik mijn sarcastische opmerkingen breng op een minachtende toon en ondersteun met rollende ogen. En die functies zijn jammer genoeg nog niet mogelijk op Facebook. Emoticons zouden je kunnen helpen om deze opmerkingen duidelijker te maken.

Kansen leren zien

Inspelen op momenten doet het ook altijd goed. Verse Reclame biedt verschillende voorbeelden van merken die inspelen op het nieuws van vandaag of op feestdagen. Het fijne aan Sinterklaas, Valentijnsdag en Pasen is dat je het hele jaar over een goede grap kunt nadenken en die plaatst op de dag zelf. Dus als het nu aan inspiratie ontbreekt dan mag je er best nog een nachtje over slapen.

Een ander grote kans zit in het reageren op anderen. Wanneer je humor niet alleen gebruikt in het zenden van berichten, maar ook in reactie op anderen, wordt de band met volgers sterker. Zij zullen het waarderen dat hun posts gelezen worden en dat jij er op een leuke manier op reageert.

Humor gebruiken is een manier om je socialmediapagina’s leuker te maken. Je hoeft echt niet altijd de leukste thuis te zijn, maar zo af en toe een goede grap zullen je volgers aan je binden. Heb je al een post in gedachten? Succes!

 

Advertenties

Een gedachte over “Humor gebruiken op social media

  1. Pingback: Het social media-bewustzijn groeit! | Lisa in social medialand

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s