Facebook bedrijfspagina aanmaken

lokaal bedrijf

Het aanmaken van de juiste Facebookpagina voor een bedrijf blijkt nog best wel moeilijk te zijn. Men weet niet dat je voor een bedrijf een ander soort pagina hoort aan te maken dan voor een persoon. Hoe kan het dan dat men niet weet hoe het wél moet? (Hoewel ik niet de eerste ben die hierover schrijft.) Geen idee, dus ik waag er nog een blog aan, in de hoop dat een ondernemer dit leest en het wel in één keer goed doet.

Wat gaat er fout?

Een fictieve situatie: eigenares Dorien van Pannenkoekhuis ’t Pannetje besluit dat ’t Pannetje op Facebook actief moet worden. Dorien gaat naar facebook.com en doorloopt daar de procedure om een account aan te maken. Ze gebruikt het bedrijfs-e-mailadres, improviseert een geboortedatum en klikt op registreren. Pannenkoekhuis ’t Pannetje is nu, als persoon, aanwezig op Facebook. Jammer genoeg heeft Dorien de functie onder aan de pagina, waarmee ze een bedrijfspagina kan aanmaken, gemist.

Pannetje 1

Het hebben van een persoonlijke account als bedrijf vertoont verschillen (en nadelen) ten opzichte van een bedrijfspagina. Bijvoorbeeld dat je als persoon vrienden hebt (die je moet goedkeuren) en als bedrijf volgers. Als bedrijf kun je categorieën en openingstijden toevoegen, terwijl dat als persoon niet kan. Een bedrijf kan recensies ontvangen en een persoon niet. En het grootste nadeel: als Facebook ziet dat je een persoonlijk profiel voor je bedrijf gebruikt, kan Facebook dit profiel verwijderen. Weg 236 vrienden van Pannenkoekhuis ’t Pannetje.

Lees je dit en ben je nu in paniek omdat je je 236 vrienden niet wilt verliezen? No worries: Facebook legt je duidelijk uit hoe je een persoonlijke account omzet naar een bedrijfspagina.

Hoe moet ik een bedrijfspagina maken?

Als je oningelogd naar Facebook gaat, kun je onder aan de pagina klikken om een bedrijfspagina aan te maken. Als je ingelogd bent, staat aan de linkerkant van je scherm in het grijs ‘Pagina’s’. Hieronder kun je klikken op ‘Pagina maken’. Vervolgens krijg je zes categorieën te zien. MKB’ers die beschikken over één vestiging waar klanten op bezoek kunnen komen, horen te kiezen voor ‘Plaats of lokaal bedrijf’. (De categorie ‘Bedrijf, organisatie of instelling’ is bedoeld voor grote concerns.) Hier voer je de bedrijfsgegevens in en voilà: een Facebook bedrijfsaccount!

lokaal bedrijf

Deze account is gekoppeld aan de persoonlijke Facebookaccount. Wanneer je naar Facebook.com gaat, kun je weer links op je scherm onder ‘Pagina’s’ navigeren naar je bedrijfspagina. Ook kun je op je bedrijfspagina komen door rechts bovenin op het naar beneden wijzende driehoekje te klikken en je pagina te selecteren.

Als je een bedrijfspagina aan je persoonlijke pagina hebt gekoppeld, kun je posten als persoon en als bedrijf. Boven in het scherm (in de blauwe balk) kun je nu zien onder welke noemer je post. Switchen kan weer via het driehoekje rechts bovenin.

Help Dorien (en andere ondernemers)

Dorien heeft deze blog jammer genoeg moeten missen. Had ze dit gelezen, dan was Pannenkoekhuis ’t Pannetje wellicht niet verwijderd van Facebook en had ze nu 336 volgers gehad. Ken jij een ondernemer die iets met Facebook wil doen? Tip deze blog! Dan help je de ondernemer en maak je ook mijn dag een stukje zonniger!

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s