De bouwstenen van een eenvoudige social mediastrategie

de bouwstenen van een social mediastrategie

Als ondernemer moet je niet aan social media beginnen ‘omdat de rest het ook doet’. Social media moet je ook niet hapsnap doen, wanneer het jou schikt, met onvoldoende kennis en op de verkeerde manier. Hoe het wél moet, is met een onderbouwde strategie.

Over social mediastrategieën zijn in korte tijd veel theorieën ontwikkeld. Een aantal is door Bart van der Kooi samengevat in het Social Media Modellenboek. Ik word heel blij van dit boek, en niet alleen omdat het vol staat met handige (en kleurrijke) modellen, maar ook omdat het me bij  het schrijven van mijn scriptie enorm heeft geholpen. Ik begrijp ook dat de gemiddelde MKB-ondernemer geen tijd heeft om deze 219 pagina’s door te spitten. Deze blog is (mede) geïnspireerd door het boek en bevat (naar mijn idee) de belangrijkste bouwstenen voor het maken van een eenvoudige social mediastrategie.

Waarom een strategie?

De meeste ondernemers maken gebruik van een strategie die hun business succesvol helpt te maken. Het gaat dan om een bedrijfsstrategie, een communicatiestrategie en/of een klantstrategie. Sociale media vallen onder communicatie, maar vragen wel een eigen strategie. Op sociale media wordt anders gecommuniceerd dan in advertenties, nieuwsbrieven en in de winkel. Social is sneller, informeler en maakt je bedrijf beter bereikbaar.

Kort en overzichtelijk

Een strategie hoeft niet heel uitgebreid te zijn. In de communicatiewereld wordt steeds vaker gepleit voor korte, doeltreffende strategieën in plaats van een boekwerk dat toch niemand gaat lezen. Ik stel dan ook voor dat je probeert je social mediastrategie op maximaal één A4’tje samen te stellen. Het voordeel van een korte to-the-point-strategie is dat je het eenvoudig kunt overbrengen op je medewerkers en dat jij jezelf af en toe weer op het goede spoor kunt zetten door je A4-strategie nog een keer door te lezen.

Stel je social mediastrategie samen op maximaal één A4’tje.

De inhoud van een A4-strategie

Een social mediastrategie bestaat uit 5 bouwstenen. Deze bouwstenen hoeven niet in onderstaande volgorde bepaald te worden. Sterker nog: wanneer je de vorige bouwsteen bijschaaft met de kennis uit de volgende, wordt je strategie sterker.

Je huidige (communicatie)strategie

Je socialmediastrategie moet aansluiten bij je bedrijfs- of communicatiestrategie. Pak deze er eens bij (of bedenk hoe de bedrijfsvoering nu gaat) en vul met behulp hiervan de onderstaande bouwstenen aan.

Doelgroep bepalen

Hoe ziet Mr (of Mrs) Doelgroep er uit? Ga in het bijzonder op zoek naar factoren die jouw doelgroep onderscheiden van andere, maar kijk ook naar basale gegevens als leeftijd, internetgedrag en interesses. Wat je hiermee kunt? Je kunt je communicatie afstemmen op je doelgroep door te praten over onderwerpen die hen aanspreken en op een ‘tone of voice’ die aansluit bij de doelgroep.

Doelen stellen

Bepaal wat je wilt bereiken met social media. Waar werk je naartoe? En denk daarbij verder dan 250 likes. Is bijvoorbeeld de binding met je klanten belangrijk, dan zou je hiervan een doel kunnen maken door de betrokkenheid per bericht proberen te verhogen. Voor veel ondernemers is het verhogen van traffic naar de website een doel dat goed na te streven is op sociale media.

Kanalen kiezen

Bij het bepalen van je doelgroep heb je als het goed is ook gekeken naar waar zij te vinden is. Dit is uiteraard van invloed wanneer je op sociale media actief wordt. Zitten zij met z’n allen op LinkedIn, dan heeft het weinig zin om Facebook in te zetten. Maar je kanalen moeten ook aansluiten bij jouw business. Wanneer je veel te showen hebt (producten), zul je eerder voor een fotomedium als Instagram kiezen dan voor een microblog. Tot slot zijn je doelen ook bepalend voor de kanaalkeuze. Afhankelijk van wat je inzichtelijk wilt maken, moet je een kanaal inzetten dat jou de mogelijkheden biedt om de doelen te halen en/of te meten.

De bouwstenen bepalen wat je zegt, hoe je dit zegt, waarom je dit zegt en waar je dit zegt.

Content bepalen en maken

Alle content voor je social mediakanalen vloeit voort uit en is zelfs onderdeel van je strategie. De bouwstenen bepalen wat je zegt, hoe je dit zegt, waarom je dit zegt en waar je dit zegt. Kijk dan ook af en toe terug naar de bouwstenen om je content blijvend te laten aansluiten bij je strategie. Wat hierbij kan helpen is een contentplanning, een schema waarin je voor de komende maand(en) bepaalt wat je wanneer gaat communiceren (op sociale media). Een leuke bijkomstigheid van een contentplanning is dat deze je helpt je socialmediakanalen up-to-date te houden.

Nu heb je een muur van een strategie geschreven. Hopelijk krijg je er in no-time respons op. Vergeet dan niet te reageren, want social media zijn boven alles SOCIAL en grijp dus deze kans om ook online in gesprek te gaan met je (potentiële) klanten.

Advertisements

4 gedachtes over “De bouwstenen van een eenvoudige social mediastrategie

  1. Pingback: Social media-investeringen meten | Lisa in socialmedialand

  2. Pingback: Social media evaluatie 2014 | Lisa in social medialand

  3. Pingback: Mediamix in balans | Lisa in social medialand

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s