Edgerank: zorg dat meer mensen jouw Facebookberichten zien

Facebook Edgerank

Stel je voor: je komt vriendin X (lees: kennis) tegen in de supermarkt en… warempel! Ze heeft een nieuw kapsel. Jij geeft haar een compliment en vraagt hoe lang ze deze nieuwe haardracht al heeft. ‘O, al een poosje’, is haar antwoord. ‘Had je ’t niet op Facebook gezien?’ Nee, dat heb je gemist…

Een bekende situatie? Lang niet alles wat jouw vrienden op Facebook plaatsen, verschijnt in jouw tijdlijn. Facebook selecteert er een klein deel uit waarvan het denkt dat jij het interessant zult vinden. Ditzelfde doet Facebook met jouw bedrijfsupdates in de tijdlijn van volgers. Hoe doet Facebook dit? Nou, met Facebook Edgerank. Voor de meeste ondernemers die ik over Edgerank vertel is dit nieuws, dus een beetje toelichting misstaat niet.

NB: Facebook zelf gebruikt de term ‘Edgerank’ niet meer sinds 2011. In de volksmond wordt deze nog wel gebruikt, mede omdat ‘Edgerank’ veel lekkerder bekt dan ‘Nieuws feed ordening algoritme’.

Wat is Facebook Edgerank?

Facebook Edgerank bepaalt welke berichten je in je Facebook-tijdlijn ziet en welke niet. Bijvoorbeeld: de post over het 25-jarig huwelijk van een vriendin zie je wel, maar de ‘Goeiemorgen Facebook’ van tante Betsie niet. Facebook probeert jouw tijdlijn zo waardevol mogelijk voor je te maken. Dit wordt gedaan met behulp van een algoritme.

Voor de minder wiskundig begaafden onder ons: een algoritme is een reeks regels of instructies die naar een doel leiden. Voor Facebook (en zoekmachine Google) betekent dit dat elk bericht dat geplaatst wordt, wordt beoordeeld met de regels uit het algoritme. Hieruit komt een score die weergeeft hoe interessant Facebook jouw bericht vindt. Scoort die hoog, dan zien meer vrienden/fans jouw bericht.

Wat beïnvloedt hoe veel mensen een bericht te zien krijgen?

Nou zou het tof zijn als Facebook het algoritme op haar blog plaatst zodat jij deze kunt manipuleren om al jouw volgers je berichten te laten zien. Helaas pindakaas: het algoritme is (grotendeels) geheim. En ook al was deze bekend: het bevat meer dan 100.000 variabelen en het algoritme levert voor ieder persoon andere resultaten op, gebaseerd op interesse en activiteiten. Deze drie (belangrijke) variabelen kennen we wel:

1) affiniteit tussen plaatser en lezer

2) de zwaarte van het bericht

3) de tijd sinds plaatsing

Affiniteit, zwaarte en tijd

Uit deze drie variabelen kunnen we een aantal factoren opmaken dat het algoritme beïnvloedt. De meest voor de hand liggende is dat een bericht van vorige week minder relevant is dan een bericht van vanochtend (3). Daarnaast is (1) de relatie die je hebt met een persoon bepalend voor of en hoe vaak jouw bericht in een newsfeed verschijnt.

De relatie die je hebt met een persoon bepalend voor of en hoe vaak jouw bericht in een newsfeed verschijnt.

Ook is de zwaarte van je bericht van invloed (2). Met zwaarte wordt de vorm en inhoud van een bericht bedoeld. Dus is het een tekst of een video en wat is de inhoud van de boodschap (denk aan ‘goedemorgen Facebook’ versus ‘Onze dochter is geboren!’). Bepaalde typen informatie wegen ‘zwaarder’ omdat ze belangrijker zijn. Hoe zwaar elke soort informatie precies weegt, is jammer genoeg niet bekend.

Hoe kun je als ondernemer inspelen op Facebook Edgerank?

Facebook meet dus affiniteit (1) – de waarde van de relatie – tussen jou en je volgers. Hoe? Door te kijken naar wat jullie uitwisselen. Wil je vaker in iemands tijdlijn verschijnen, dan moet je ervoor zorgen dat er zo veel mogelijk interactie tussen jullie plaatsvindt. Elke klik, like, reactie en gedeelde post deelt mee in de beoordeling en maakt jullie relatie waardevoller. Het is dus aan jou om je berichten zodanig aantrekkelijk te maken dat je fans gaan reageren. Moeilijk? Ja! Hoe word je hier goed in? Oefenen, oefenen, oefenen! (Of roep hulp in van Social+.)

Elke klik, like, reactie en gedeelde post deelt mee in de beoordeling en maakt jullie relatie waardevoller.

Vervolgens is het zaak dat je je berichten zo ‘zwaar’ mogelijk maakt (2). De ervaring leert dat beelden en links (waaronder ook links naar andermans Facebookpagina’s) het zwaarst zijn (kijk maar eens onder statistieken op jouw bedrijfspagina welke berichten het beste hebben gescoord). En varieer daarin. Afwisselende content doet het voor Edgerank én voor je volgers goed. Voor social media geldt dat je leert door te dóen en door te analyseren wat je hebt gedaan. Voortschrijdend inzicht helpt je steeds beter te worden!

Voor het derde punt uit het algoritme geldt dat je moet posten wanneer je de meeste kans op interactie hebt. Nou is dit nog best wel ingewikkeld, want post je als al je fans online zijn of post je als al je concurrentie níét online zijn? Je kunt inzicht krijgen op welke momenten je fans online zijn met behulp van de statistieken op je Facebookbedrijfspagina. Je zult zien dat de meeste fans ’s avonds online zijn. Maar post niet élk bericht om 17:32 omdat om 17:32 de meeste fans online zijn. Speel hier een beetje mee, want misschien zijn de fans die het meeste reageren wel om 15:00 online. Daarnaast is de kans groot dat de concurrentie ook om 17:32 post en je niet alleen Edgerank moet bespelen, maar ook tegen je concurrentie moet opboksen. Ook hier geldt: probeer en leer.

Mijn persoonlijke ervaring

Ik probeer (net als al mijn social-collega’s) al een tijd om het algoritme naar me te laten luisteren. Soms werkt het, soms niet. Mijn ervaring is dat mensen menselijke dingen leuk vinden. Post ik een gedichtje dan komt daar weinig respons op, maar deel ik een foto van mijn buurmeisje met onze hond, dan klikt de hele buurt op like. Ik heb het idee dat Facebook steeds slimmer wordt en steeds beter kan bepalen wat ik als mens waardevol vind. Het algoritme zal dan ook steeds moeilijker te manipuleren worden en ondernemers zullen gedwongen worden nóg waardevoller te posten. Wat mij betreft een goede ontwikkeling en één die de socialmediawereld in beweging houdt.

Advertisements

9 gedachtes over “Edgerank: zorg dat meer mensen jouw Facebookberichten zien

  1. Ik vind het echt vreselijk irritant dat FB dit doet. Het enige wat ik wil (en vele mensen met mij) is een chronologische tijdlijn van alle posts van mijn contacten op FB. En dan met een aantal opties om bijvoorbeeld ‘likes’ te filteren. Maar dat is dus niet mogelijk, en hoogstwaarschijnlijk in de toekomst ook niet.

    Ik mis regelmatig ‘updates’ van mensen. Deze zie ik pas als ik op hun profielpagina klik. Zeer irritant, en voor mij een reden om FB niet veel te gebruiken.

    Like

    • Hi Jasper, dit is inderdaad een frustratie van velen. Het kan in sommige gevallen helpen om naar de profielpagina van degene van wie je updates wilt zien te gaan en hier in de header ‘volgen’ aan te vinken. Maar dan nog zie je niet van iedereen alle updates, zeker als je dit bij al je vrienden aanvinkt.

      Facebook zelf geeft aan voor gebruikers de tijdlijn zo waardevol mogelijk te willen maken. Een logisch gevolg zou zijn dat Facebook de optie die jij suggereert inbouwt. Helaas zit dit er inderdaad nog niet aan te komen.

      Like

      • Bedankt voor de tip, maar die kende ik al 🙂

        Zou wel grappig zijn, als je in real-life ook gewoon tegen mensen gaat zeggen dat je ze NIET interessant genoeg vindt (volgens FB).

        Afijn, in afwachting van een goed alternatief blijf ik toch maar bij FB voorlopig.

        Like

  2. Pingback: Social media-investeringen meten | Lisa in socialmedialand

  3. Pingback: WhatsApp als communicatiekanaal voor ondernemers | Lisa in social medialand

  4. Pingback: Mensen bereiken op Facebook: door creativiteit en betaling | Lisa in social medialand

  5. Pingback: Het social media-bewustzijn groeit! | Lisa in social medialand

  6. Pingback: Social media etiquette voor bedrijven | Lisa in social medialand

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s