Social media-investeringen meten

Social media doelen

Twee weken geleden schreef ik over het maken van een eenvoudige social mediastrategie. Hierin gaf ik aan dat doelen stellen een onderdeel van die strategie is. Graag wil ik jullie vertellen wat voor doelen je zou kunnen stellen en hoe je meet of je de doelen hebt gehaald. Het is heel moeilijk om in euro’s uit te drukken wat de social media-investeringen hebben opgebracht, maar je kunt het wel in andere variabelen uitdrukken!

En die variabelen beschrijf ik hieronder. Het zijn allemaal meetbare doelen die binnen jouw bedrijf bruikbaar zouden kunnen zijn. Jij kent jouw bedrijf het beste en weet wat je wilt bereiken. Ik denk daarom dat jij ook het beste kunt bepalen welk doel voor jouw bedrijf geschikt is. Uiteraard kan ik met je meedenken en advies geven als je er niet uitkomt!

Volgers

Het meest basale doel dat je kunt stellen, is een stijging in het aantal volgers. Maar het hebben van 300 likes zegt niets over hoe goed je het op social media doet. Want wie weet kijken die 300 volgers wel nooit op Twitter. Of scoor je zo slecht op Facebook Edgerank dat je in de tijdlijn van maar 17 volgers verschijnt. Mijn advies is dan ook: maak van een stijgend aantal volgers niet het enige social mediadoel.

Bereik

Het bereik van je berichten zegt al iets meer dan het aantal volgers. Op Facebook kun je het bereik van je berichten onder het desbetreffende bericht zien. Het bereik van je Twitterberichten vind je door naar www.analytics.twitter.com te gaan. Ook voor bereik geldt dat het getal op zich weinig zegt. Want laten we eerlijk zijn: als je 1.000 personen bereikt als je doelgroep uit 100.000 man bestaat, dan doe je het niet heel goed.

Een voorbeeld van een social mediadoel met betrekking tot bereik is: ‘Het gemiddeld bereik van alle social mediaberichten van bedrijf X is over 3 maanden met 20% gestegen.’

Vergeet hierbij niet een startmeting te doen om te kunnen bepalen hoeveel mensen jouw berichten over drie maanden moeten bereiken.

Engagement

Engagement is een term die vertaald kan worden als betrokkenheid. Als ondernemer heb je het liefst dat jouw klanten mond-tot-mondreclame voor je maken. Deze betrokkenheid zullen ze op straat en tijdens een feestje tonen, maar dit kan ook op sociale media. Hoe betrokken jouw fans bij je merk zijn kun je meten door het aantal likes, reacties en gedeelde berichten te tellen. Door dit aantal te delen door het aantal berichten dat je hebt uitgezonden, krijg je het gemiddeld aantal interacties per bericht. Een social mediadoel kan zijn om het aantal interacties (en dus de betrokkenheid van je fans) te laten stijgen.

Doelen meten? Vergeet hierbij niet een startmeting te doen.

Traffic

Een ander goed meetbaar doel is traffic naar de website. Wil je meer bezoekers op jouw website, dan kun je social media inzetten om dit te genereren. Verschillende sociale media geven in de statistieken aan hoe vaak er op een link geklikt is (klik maar eens op Facebook in het tabblad statistieken op een bericht). Ook zou je goo.gl of bit.ly kunnen gebruiken om het aantal clicks te meten en om de link naar de website in te korten.

Merkbekendheid

Merkbekendheid is een doel dat vooral voor grote merken van belang is: welk marktaandeel heb ik? Voor MKB-bedrijven kun je dit lokaal maken door jezelf af te vragen: welk marktaandeel heb ik in (bijvoorbeeld) Steenwijk? En voor social media geldt dan: hoe bekend ben ik in de omgeving van Steenwijk op sociale media (in vergelijking met mijn concurrenten). Jouw merkbereik kun je berekenen door het aantal berichten die over jouw merk gaan te delen door het totaal aantal berichten over jouw branche.

Reputatie

Is je reputatie online niet zo goed, terwijl klanten die bij je in de winkel komen wel positieve ervaringen hebben? Wellicht is aan jouw reputatie werken wel een geschikt doel voor je. De meeste social media-monitoringtools kunnen sentiment meten: de manier waarop mensen over jouw bedrijf praten. Maak je geen gebruik van een dergelijke tool? Dan kun je een taartdiagram maken die het sentiment over jouw bedrijf weergeeft. Beoordeel voor elk bericht dat mensen over jou plaatsen (en de comments op jouw berichten) of deze positief, neutraal of negatief is.

Je zou als reputatiedoel kunnen stellen dat het aantal positieve berichten over jou spreekt over drie maanden met 5% gestegen is. Of dat het aantal negatieve comments gereduceerd is tot 10%.

Expertdoelen

Naast bovenstaande doelen zetten organisaties social media ook in om leads te verzamelen of zelfs om te verkopen via social media. Vaak zijn dit internationale bedrijven die hele social media-afdelingen hebben om dit goed uit te voeren. Ik stel voor dat jij eerst bovenstaande doelen onder de knie krijgt en dat we daarna over expertdoelen gaan praten;)

Vergeet niet!

Dat doelen SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden) geformuleerd moeten worden, spreekt voor zich. Wat ook voor zich spreekt, is dat doelen gemeten moeten worden. Helaas schiet dit er regelmatig bij in (ook bij mij). Dus zet nu (ja, echt, nu meteen!) alvast in je agenda dat je over drie maanden een uurtje neemt om je social media-investeringen te meten. Heb je een geheugensteuntje nodig? Laat hieronder je e-mailadres achter en ik help je over drie maanden herinneren.

Advertisements

Een gedachte over “Social media-investeringen meten

  1. Pingback: Social media evaluatie 2014 | Lisa in social medialand

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s