Inspelen op momenten op social media

inspelen op momenten

Een van de spannendste dingen aan social media vind ik dat het zo snel gaat. Wat het ene moment hot is, is het volgende moment alweer zó 2013. Maar wanneer moet je communiceren om hot te zijn?

Voorbereiding!

Wanneer je goed leert inspelen op momenten is er een hoop winst te behalen op sociale media. Actueel zijn wordt gewaardeerd door je fans en wanneer je ook nog gevat post, heb je het helemaal gemaakt! Bol.com heeft bijvoorbeeld erg leuk ingespeeld op de pietendiscussie met deze reclame.

De reclame van Bol.com is een voorbeeld van het inspelen op een moment, waarop het bedrijf zich een jaar lang heeft kunnen voorbereiden. Immers, de pietendiscussie werd vorig jaar ook al gevoerd. Jij, als MKB-er kunt dit ook doen. Van veel evenementen weet je ruim van tevoren dat ze gaan plaatsvinden. Je hebt dus alle tijd om je voor te bereiden en ludieke social posts te verzinnen.

2014 succesvol afsluiten

Dit jaar zou je nog kunnen inspelen op sinterklaas, kerst en bijvoorbeeld het eerste moment dat het gaat sneeuwen. (Bijna) iedereen is dol op de feestdagen dus met vrolijke kerstwensen en cadeaus kun je niet fout zitten. En jouw wintergerelateerde producten kun je het beste in de schijnwerpers zetten vlak voor, of áls het buiten vriest.

Goed georganiseerd 2015 in

Wil je volgend jaar je social media-activiteiten goed georganiseerd hebben? Pak dan de kalender erbij en omcirkel de voor jouw onderneming belangrijke momenten. Wanneer je dat nu alvast doet, bedenk je het komende jaar niet pas achteraf dat een evenement ook leuk geweest was voor Facebook.

Posts plannen

Besluit je op belangrijke momenten social media in te zetten, dan kun je nu vast berichten klaarzetten voor dat moment. De nieuwjaarswens op 1 januari kun je vandaag al plannen op Facebook. Veel social mediatools bieden deze mogelijkheid ook voor andere sociale netwerken. Hierdoor hoef je niet op ieder belangrijk moment achter Facebook te zitten, maar kun je je social media-activiteiten van tevoren organiseren. En dat scheelt tijd!

gelukswens

Creatief met actualiteiten

Een nóg grotere kans voor bedrijven ligt in het inspelen op momenten die je van tevoren niet kunt voorzien. Het bekendste voorbeeld in socialmedialand komt van Oreo. Tijdens de Super Bowl in 2013 viel de stroom uit, waarna Oreo op Twitter een bericht plaatste: ‘You can still dunk in the dark’. Het resultaat: meer dan 15.000 retweets. Oreo is sindsdien de koning van het inspelen op momenten op social media.

Nou is het voorbeeld van Oreo wellicht te hoog gegrepen voor de gemiddelde MKB-ondernemer. Maar er liggen wel kansen in het inspelen op (lokaal) nieuws. Hoe ga jij dit doen?

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s