Instagram: wat is het en wat kun je ermee?

instagram

De geruchten waren er al, maar nu heeft onderzoek door GlobalWebIndex (Bron: Jarno Duursma) bevestigd dat tieners en jongeren (0,5%) minder gebruikmaken van Facebook. Waarom? Omdat het verveelt. Waar maken ze dan wel gebruik van? Instagram! Tijd om fotonetwerk Instagram onder de aandacht te brengen bij ondernemers, want zeker voor ondernemers met een jongere doelgroep zou dit netwerk een toevoeging kunnen zijn.

Wat is Instagram?

Instagram is een fotonetwerk. Je deelt er… foto’s. En korte video’s. Dat kan ook op Facebook ja, maar Instagram is beeldgeoriënteerd. Het gehele netwerk draait om beeld terwijl op Facebook de aandacht wordt verdeeld tussen tekst, foto’s, video’s en links.

Instagram is een mobiele app. Dit betekent dat je op je laptop wel op Instagram kunt kijken, maar geen foto’s kunt plaatsen. Het plaatsen doe je overal en altijd met je mobiele telefoon. Je maakt een foto, gooit hier een filter over, voegt een geotag in, tagt je vrienden en schrijft een korte tekst met #hashtags alvorens je de foto online plaatst. Een hele mond vol. Ik leg bovenstaande stappen even uit…

Foto’s bewerken met een filter

Instagram helpt je om foto’s te bewerken. In de app zit een aantal voorgeprogrammeerde filters waarmee je zelf heel makkelijk je foto’s mooier kunt maken.  Deze filters leg je over je foto, waardoor deze er professioneler uit komt te zien. Met een filter kun je bijvoorbeeld alle roodtinten uitlichten, de foto in zwart-wit weergeven of mistig maken. Naast de vooraf ingestelde filters, kun je zelf ook een aantal instellingen bewerken. Het resultaat is een creatieve en (wanneer je er gevoel voor hebt) stijlvolle foto!

Een filter leg je over je foto, waardoor deze er professioneler uit komt te zien.

Aangeven waar je bent met een geotag

In de app zit de functie ‘toevoegen aan fotokaart’. Hiermee kun je aangeven waar de foto is gemaakt. Wanneer je deze functie aanvinkt gaat de app op zoek naar een locatie op de plek waar jij je bevindt. Voor lokale ondernemers biedt dit kansen. Namelijk: je fans checken in op jouw locatie. Je ziet wie, wanneer bij jou op bezoek is, wat ze doen en of ze het leuk hebben bij jou. Als restaurant zou je hierop kunnen inspelen door een feestelijk toetje beschikbaar te stellen wanneer iemand op Instagram post dat zij/haar verjaardag wordt  gevierd in jouw restaurant.

Vrienden taggen

Behalve dat je een plaats kunt taggen, kun je ook personen taggen. Je geeft aan dat niet alleen jij op de foto staat, maar ook je BFF, haar vriend en de buurman. Voor een bedrijf is dit wellicht minder interessant, maar wanneer jouw bezoekers iemand taggen weet je wel wie bij jou op bezoek zijn.

Hashtags gebruiken om gevonden te worden

Vervolgens kun je nog een tekst aan de foto toevoegen. Hierin kun je hashtags gebruiken, net als op Twitter. Foto’s worden in Instagram gezocht en gevonden op de hashtags die aan een foto zijn verbonden. Als ondernemer kun je relevante hashtags aan je foto’s toevoegen om gevonden te worden door mogelijke nieuwe volgers. Bijvoorbeeld: #Meppel #muziek #eten.

Linkjes gebruiken in Instagram

Een nadeel (afhankelijk van hoe je ernaar kijkt) aan Instagram is dat linkjes in de bijschriften van foto’s niet werken: je kunt er niet op klikken. De enige plek waar je een link kwijt kunt, is in je bio. Zet je social media in omdat je wilt dat mensen naar je website klikken, dan zul je hier creatief mee om moeten gaan (of er voor kiezen om een andere medium, bijvoorbeeld Pinterest in te zetten). Gebruik je Instagram omdat je volgers van mooie beelden wilt voorzien (zoals een van mijn favoriete Instagramers National Geographic), dan is het gebrek aan linkjes geen probleem.

Als ondernemer kun je Instagram inzetten om meer naamsbekendheid, klantbinding en mond-tot-mondreclame te genereren.

Wat kun je als MKB’er met Instagram

Vooral bedrijven die wat willen laten zien is Instagram erg waardevol. Kledingzaken, cadeauwinkels, woonwarenhuizen en bloemenzaken kunnen leuk posten op Instagram. Ook noemde ik net al restaurants en cafés, maar boekenwinkels (elke dag/week een cover + een teaser) en muziekzaken (instrument + beschrijving) kunnen er eveneens wat leuks van maken.

Als ondernemer kun je Instagram inzetten om meer naamsbekendheid, klantbinding en mond-tot-mondreclame te genereren. Voor Instagram geldt (net als voor alle andere sociale media) dat je leuk en van toegevoegde waarde moet zijn voor je volgers. Want boei je hen niet meer, dan ontvolgen ze je. Post bijvoorbeeld ammenooitniet reclamefolders op Instagram. Maar wel: een klant met haar lievelingsbloemen of een artistiek gefotografeerde gitaar.

Voorbeelden

Er zijn verschillende grote merken die actief zijn op Instagram. Zoals Oreo, Amazon en Starbucks. Een paar van mijn persoonlijke favorieten zijn VT Wonen, Astronomy picture of the day en doyouyoga.com. Hoewel dit allemaal grote merken zijn, kun jij, als lokale ondernemer, ook winst behalen met Instagram. Ik heb wat tips gegeven in deze blog maar ook denk ik graag met je mee.

Dit lijstje met Instagram-mogelijkheden is niet uitputtend. Als je als ondernemer met Instagram aan de slag gaat, zul je veel meer mogelijkheden ontdekken. Zolang je maar creatief bent en het leuk vindt om foto’s te maken.

Doet jouw bedrijf al wat met Instagram? Richt je je inderdaad op de ‘Facebookafhakers’? En wat is volgens jou de belangrijkste functie van Instagram?

Advertenties

4 gedachtes over “Instagram: wat is het en wat kun je ermee?

  1. Pingback: Pinterest: online etalage voor mkb | Lisa in social medialand

  2. Pingback: Snapchat: voor trendy bedrijven | Lisa in social medialand

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s