Contentplanning maken voor social media

contentkalender

Iedereen die mij een beetje kent, weet dat ik van plannen houd. Mijn agenda bewaak ik krampachtig en als ik ’s ochtends wakker word, loop ik mijn dag in gedachten door. Het zal menigeen dan ook niet verbazen dat ik de onderwerpen waarover ik blog en de content die ik op social media plaats, van tevoren heb gepland. Dit doe ik met behulp van een contentplanning.

 Goede voornemens voor jouw bedrijf

Nu iedereen over goede voornemens begint na te denken, stel ik voor dat jij, als ondernemer, gaat nadenken over de goede voornemens voor jouw onderneming. Weet jij al wat je op bepaalde momenten op social media gaat plaatsen? Weet je waarover je gaat schrijven op je website? En wanneer je evenementen moet gaan promoten? Als je, net als ik, georganiseerd bent, zul je ongetwijfeld blij worden van een contentplanning. Als je een beetje een chaoot bent (is ook niet erg) mag een contentplanning niet ontbreken in het pakketje goede voornemens. In deze blog: wat een contentplanning is, en hoe je deze maakt.

 Je social media-activiteiten organiseren

Een contentplanning is eigenlijk een agenda waarin je al je social media-activiteiten van het aankomend jaar noteert. Je bedenkt van tevoren wat je, wanneer gaat plaatsen op jouw social media-kanalen. Zelfs het hoe, de vorm waarin je de berichten gaat plaatsen, zou je al kunnen bedenken. Je vult de agenda in en hangt deze naast je computer, zodat je er regelmatig aan herinnerd wordt wat er voor de aankomende week op de planning staat.

 Waarom een contentplanning?

Een contentplanning heeft in mijn ogen verschillende voordelen. Wanneer je van tevoren nadenkt over wat er gebeurt binnen je bedrijf, voorkom je dat je pas na die leuke bandavond bedenkt dat je dat had kunnen plaatsen op Facebook. Ook helpt een contentplanning voorkomen dat er grote gaten in je social media-activiteiten vallen, of dat je juist informatie dubbel plaatst. Daarnaast zorg je ervoor dat de berichten evenredig verdeeld worden over de week of maand.

 Een contentplanning maken

Een contentplanning kun je gewoon in Excel maken. Via Bestand à Nieuw kun je sjablonen voor kalenders en agenda’s vinden. Kies er één met een maand per pagina. Per dag heb je nu een vakje van ongeveer twee bij twee centimeter. Voor de gemiddelde MKB’er is dit voldoende. In deze blog ga ik er vanuit dat je een bedrijf hebt dat maximaal twee berichten per dag plaatst. (Plaats je meer dan twee berichten, dan is deze vorm van contentplanning niet geschikt voor jou. Als je toch hulp nodig hebt, dan kun je contact met me opnemen.)

 Wat er al vaststaat

(In deze alinea heb ik onderstreept wat je daadwerkelijk in de contentkalender plaatst)

Begin je contentplanning met het noteren van al vaststaande evenementen. Dit is zo basaal als nieuwjaar, Pasen en sinterklaas. Vervolgens voeg je de voor jouw bedrijf specifieke evenementen toe, zoals een jubileum, een open dag of het bezoek van een artiest. Deze gebeurtenissen (die je vetgedrukt kunt noteren) staan vast en hierop kun je nu alvast anticiperen. Op de dag van het jubileum kun je een bericht plaatsen op sociale media, maar bij het bezoek van een muzikant wil je dit twee weken van tevoren aankondigen op Facebook en Twitter. En dat is precies wat je in je contentkalender noteert. Niet alleen noteer je wat je plaatst, maar ook waar je dat plaatst.  Ik gebruik in mijn planning de volgende afkortingen: FB (Facebook), T (Twitter), LI (LinkedIn), G+ (Google+), P (Pinterest) en In (Instagram).

Nu houd je een aantal lege dagen (of weken) over in je planning. Om radiostilte te voorkomen, ga je deze nu invullen met informatie die relevant is over jouw bedrijf en branche. Ik richt me altijd op één tot drie posts (per kanaal) per week.

Hierboven heb ik de planning voor Pannenkoekhuis ’t Pannetje (daar is-ie weer) gemaakt.

 Tips en trucs

In mijn planning probeer ik per week een thema te hanteren. Hier gaat mijn blog over en draait de content op de social media-kanalen. Voor bedrijven als Pannenkoekhuis ’t Pannetje is dit wellicht minder relevant. Wat wel kan helpen is om met kleurcodering te werken. Ik, als planfreak, ben dol op kleurcodering, zolang het bijdraagt aan de overzichtelijkheid.

 Openstaan voor het onverwachte

Nu heb je een groot deel van de activiteiten voor het aankomend jaar gepland. Vergeet niet om de contentkalender er wekelijks bij te pakken en berichten op social media te plaatsen.

Het maken van een contentplanning ondersteunt mij enorm in het actief houden van de social media-pagina’s. Maar vergeet niet dat social in het hier en nu speelt. In je contentplanning plan je tijdloze informatie of al vaststaande evenementen. Maar er zijn altijd onvoorziene gebeurtenissen. Stel je voor dat Rob Geus in je restaurant staat, dan moet je dat natuurlijk direct op Facebook zetten! Een contentplanning is bedoeld om jou te helpen een social business te worden. Maar om een social business te worden, moeten jij en al je medewerkers social media-minded werken zodat iedere kans om social media effectief in te zetten wordt benut.

4 gedachtes over “Contentplanning maken voor social media

  1. Lisa, wat een leuk stukje. Het enthousiasme spat van de pagina; ik wist niet dat plannen zo leuk kon zijn. Hartstikke knap.

    groet,

    Saskia Härschnitz

    Like

  2. Pingback: Content mapping & recycling | Lisa in social medialand

  3. Pingback: Beginnen met bloggen voor ondernemers | Lisa in social medialand

Geef een reactie

