Content maken voor social media

Content maken voor social media

Social medialand heeft een eigen taal en daarmee ook eigen gezegdes. Een daarvan is ‘Content is King’. De eerste die dat riep was Bill Gates en wij, inwoners van social medialand, nemen Bills woorden ter harte. We erkennen dat goede content essentieel is voor online succes. Is je content saai, lelijk, onduidelijk of te overweldigend, dan haken je volgers af. Over wat voor content je publiceert, moet je dus goed nadenken. Ook als MKB’er.

Wat is geen goede content

Daarover kan ik duidelijk zijn: een constante stroom aan reclame-uitingen is geen goede content. Consumenten volgen bedrijven op sociale media omdat ze geïnteresseerd zijn in producten, promoties, gratis spullen, nieuws en inspraak (Marketingfacts Jaarboek 2014-2015). Daaraan wil ik toevoegen dat ze je volgen omdat ze jouw bedrijf leuk vinden. Zorg dan ook dat je leuk blijft door een mix van bovenstaande uitingen te plaatsen. Dit wil niet zeggen dat je nooit reclame mag plaatsen, maar wel dat je het moet afwisselen met andere content.

Wat is wel goede content

Goede content komt in vele soorten en maten voor. Wat mij betreft is de belangrijkste voorwaarde voor goede content dat deze eigen is. En met eigen bedoel ik niet per se dat het zelfgemaakt is (al is dat natuurlijk nóg beter), maar vooral dat het bij jouw persoon en jouw bedrijf past. Jouw content moet, net als jij, een eigen karakter hebben. En dit kan, afhankelijk van hoe creatief je bent, veel verschillende vormen aannemen. In ieder geval is men het erover eens dat humor, actualiteiten, informatie over het bedrijf en toegevoegde waarde voor de klanten, goede content maken.

Goede content is eigen

Nog een aantal tips over wat ‘leuke’ content is, kun je hier vinden.

Hoe maak je goede content

Het maken van goede content is voor mij, iedere week weer, een uitdaging. Niet alleen op sociale media, maar ook in mijn blogs. De content moet immers interessant zijn voor mijn volgers en het inschatten van wat zij interessant vinden is best moeilijk. Ook voor MKB-bedrijven geldt dat het inleven in de doelgroep de eerste stap is naar het maken van goede content. Weet je wat zij willen, dan kun je aan de slag.

Content komt in vele verschillende vormen: je kunt blogs schrijven (of micro-blogs), je kunt infographics maken, foto’s en filmpjes delen, en ook geluidsfragmenten online plaatsen. Er zijn verschillende tools beschikbaar die je kunnen helpen bij het maken van bijvoorbeeld infographics en filmpjes. Dit kost echter veel tijd en als ondernemer met een eigen zaak heb je zelden acht uren over om een infographic te maken. Wat je wel snel kunt doen, is het schrijven van een tekst of het plaatsen van een foto. Hierover een paar tips.

Teksten schrijven

Een tekst is het eenvoudigste en snelste te produceren. Als jij het moeilijk vindt om te schrijven, dan is er vast wel een collega, vriend of vriendin die je daarbij kan helpen. Schroom niet om een paar tips te vragen aan verschillende mensen en in no time ben jij ook een literair wonder. Ook kun je het afkijken van andere bedrijven op social media. Waar schrijven conculega’s over? Hoe formuleren zij de zinnen? En waar krijgen ze veel reactie op?

Foto’s plaatsen

Het maken van foto’s is tegenwoordig appeltje-eitje met een smartphone. Hiermee maak je geen professionele foto’s, maar de foto’s zijn voor sociale media meestal goed genoeg. Voordat je de foto’s plaatst, moet je ze nog op het juiste formaat snijden, zodat de foto’s goed (en volledig) zichtbaar zijn in de tijdlijn. Dat kan natuurlijk met Photoshop, maar met deze tool kun je de foto’s eenvoudig aanpassen naar het juiste formaat. Als je nog een tekst op de foto wilt plaatsen, kan Pinwords je hierbij helpen.

Doen, doen, doen!

Ik denk dat het belangrijk is dat je het leuk vindt om content te maken. Enthousiasme stimuleert creativiteit en maakt betere content. Maar ook is leuke content een kwestie van doen. Veel blijven doen, analyseren wat werkt en wat niet (meer hierover volgende week) en opnieuw doen! Zodat jij, op den duur, King of Content wordt.

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s