Social media evaluatie 2014

lessen 2014

Wil je beter worden in social media? Wil je als bedrijf stappen maken? Dan moet je meten en evalueren. Je moet inzicht krijgen in wat je het afgelopen jaar hebt gedaan en bepalen hoe je die informatie kunt gebruiken om beter te worden. Ik kies de laatste week van het jaar om dat te doen. Doe je mee?

De meeste ondernemers maken gebruik van Facebook. Ik zal daarom het meten van 2014 uitleggen aan de hand van Facebook. Veel van de te meten gegevens zijn ook op Twitter te vinden. Door naar www.analytics.twitter.com te gaan, krijg je inzicht in je Twitter-activiteiten.

Op te beginnen ga je naar je bedrijfspagina op Facebook. Hier klik je bovenin op ‘Statistieken’. In dit menu gaan we verschillende onderdelen inzichtelijk maken. Mijn advies is om per onderstaand punt, twee conclusies te noteren: 1. Welk bericht doet het goed en waarom? 2. Welk bericht scoort slecht en waarom?

Statistieken

1. Volgers

Hoewel het laten stijgen van volgers geen doel op zich moet zijn (lees hier waarom), is het meten ervan wel essentieel. Dit is namelijk het uitgangspunt voor je evaluatie. Een dalend aantal volgers is zorgwekkend en zal je evaluatie meer laten focussen op ‘wat gaat er fout’ in plaats van ‘wat er goed gaat’.

Klik op het tabblad ‘Vind-ik-leuks’ en voer rechts 1 januari 2014 en daaronder de datum van vandaag in. Nu zie je in de tweede tabel hopelijk een stijgende lijn. Je kunt de muis hierboven houden en dan zie je per moment het aantal paginalikes. Hoeveel zijn erbij gekomen dit jaar? En was er een datum waarop de lijn steil omhoog (of naar beneden) ging? Bekijk deze datum op jouw pagina en verbind een conclusie aan de op die dag geplaatste posts.

2. Bereik

Vervolgens ga je naar het tabblad ‘Bereik’. Hier stel je het tijdpad weer in op 1 januari en de datum van vandaag. Nu krijg je in de tweede tabel een aantal pieken te zien. Je kunt klikken op de hoogste piek en dan zie je welke berichten het goed deden op die datum. Hier verbind je een conclusie aan. Ditzelfde doe je voor de laagste piek. Wat voor bericht was dit en heb je enig idee waarom dit bericht niet populair was? Schrijf het op.

3. Engagement meten

Engagement (een versimpelde beschrijving luidt: de betrokkenheid van de klanten bij jouw bedrijf en/of merk) kunnen we slechts voor een deel meten. Engagement in marketing heeft een lange ingewikkelde definitie (die je hier kunt lezen), maar voor het gemak deel ik engagement op in interactie en emotionele betrokkenheid. Dat laatste is voor een ondernemer moeilijk meetbaar. De interactie is wél meetbaar. Dit zijn namelijk alle kliks, likes, gedeelde items en reacties op jouw berichten.

Welk bericht was afgelopen jaar het meest succesvol?

Om deze in te zien, ga je naar het tabblad ‘Berichten’ en scrol je naar beneden. Hier staan al jouw gepubliceerde berichten met daarachter een aantal gegevens, waaronder ‘Betrokkenheid’. Rechts boven deze tabel kun je op een pijltje drukken en ‘Mate van betrokkenheid’ selecteren, waardoor achter het bericht een percentage komt te staan. De berichten met de hoogste percentages zijn het meest succesvol geweest. Hier kun je weer een conclusie aan verbinden.

4. Lessen voor 2015 bepalen

Als het goed is, heb je nu zes conclusies (twee per bovenstaande punten). Nu komt het moeilijkste: in deze conclusies een verband vinden en hieruit lessen voor 2015 halen. Ik kan je hier geen concreet voorbeeld bij geven. Dit verschilt namelijk per onderneming. Kom je er niet uit? Je kunt contact met me opnemen via Social+, LinkedIn of Twitter.

Leer van 2014 en doe het nóg beter in 2015.

Het evalueren van een jaar is een uitdaging. Ik hoop dat ik het met bovenstaande stapjes iets eenvoudiger heb gemaakt. Natuurlijk houdt het niet op bij deze vier stappen. Evaluaties kunnen veel dieper gaan en in cijfers worden uitgedrukt. Dit is natuurlijk veel exacter. Ik schat zo in dat dat voor de gemiddelde MKB-ondernemer niet relevant is. Het kost veel tijd, is ingewikkeld en vaak heeft een kleine onderneming te weinig data om exacte conclusies aan de cijfers te verbinden.

Wat ga jij doen met de evaluatie van 2014? Ga je doelen stellen voor 2015? Een strategie schrijven? Laat het me weten! Fijne jaarwisseling!

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s