WhatsApp als communicatiekanaal voor ondernemers

WhatsApp

Sociale media bestaan uit meer dan Facebook en Twitter. Blogs, Wikipedia en zelfs games als Second Life en WOW vallen ook onder de definitie social media. Datzelfde geldt voor WhatsApp, dat in maart 2014 9,5 miljoen gebruikers in Nederland had. Dat zijn er zelfs meer dan Facebook (9,2 miljoen). Tijd voor ondernemers, om de kansen van WhatApp te ontdekken.

Hoewel WhatsApp niet heel openbaar is (je moet een telefoonnummer kennen om berichten uit te kunnen wisselen), is het medium wel persoonlijk. Je hebt één op één contact en weet dat de berichten alleen tussen jou en de ontvanger worden uitgewisseld. Daarnaast is het een push service, dus de ontvanger krijgt een melding van een nieuw bericht. Dit in tegenstelling tot Facebook, waarbij je maar moet afwachten wanneer en of volgers je bericht lezen. Met de komst van de blauwe vinkjes kun je zelfs zien of jouw bericht daadwerkelijk gelezen is. Dit zijn allemaal grote verschillen met openbare sociale media zoals Facebook en Google+. En dit biedt bedrijven kansen om nog niet ontdekte werelden te verkennen.

Hoe gebruiken bedrijven WhatsApp?

Een van de eerste bedrijven dat begon te experimenteren met WhatsApp was BBC. In april 2014 begon BBC een pilot waarin ze nieuws over de verkiezingen in India deelden met geïnteresseerden over de hele wereld. Niet alleen werd dit nieuws naar de volgers gezonden, ook konden de volgers verhalen delen met BBC: er was de mogelijkheid tot interactie en zelfs co-creatie. BBC kon putten uit de content die volgers hen toezonden. De reacties van gebruikers waren zeer positief. Ze gaven aan dat het ontvangen van nieuws via WhatsApp persoonlijk voelde.

NRC startte een soortgelijk project met NRCQ. Ik heb het nummer van NRCQ toegevoegd aan mijn contactlijst, waarna ik maximaal drie keer per dag een nieuwsfeit van NRCQ ontving via WhatsApp. Vaak stond hier een linkje bij, of werd er een foto gestuurd. NRQC experimenteerde zelfs met geluidsfragmenten. Dit viel bij mij minder in de smaak. Het fragment was erg lang en eentonig. Ook werd mijn toegang tot de website na het lezen van een aantal artikelen geblokkeerd. Ik moest gaan betalen… Desalniettemin vind ik de poging van NRC erg creatief.

Het ontvangen van nieuws via WhatsApp voelt persoonlijk.

Essent heeft een trial gedaan waarbij WhatsApp werd ingezet voor klantenservice. Dit bleek geen succes, omdat WhatsApp niet te koppelen was met andere programma’s zoals CRM-systemen, die essentieel zijn voor klantmanagement. De Hypotheker daarentegen, heeft WhatsApp ingezet tijdens de Open Huizen Dag om vragen te beantwoorden, wat wel een succes bleek.

Hoe kunnen ondernemers WhatsApp inzetten?

Bovenstaande voorbeelden zijn van grote(re) bedrijven, maar ook lokale ondernemers kunnen WhatsApp inzetten ten behoeve van hun bedrijf. Bijvoorbeeld om weekaanbiedingen te delen met volgers. Of om beschikbaar te zijn voor vragen (met name geschikt voor bedrijven die diensten in plaats van producten aanbieden). Ik vermoed dat op kleine schaal is klantservice wel effectief, toegankelijk en efficiënt kan zijn via WhatsApp.

Ook zou je WhatsApp op dezelfde manier als Facebook kunnen inzetten; door leuk nieuws, foto’s en video’s te delen met jouw volgers. Het verschil met Facebook is dat de interactie niet openbaar is, dus dat je bereik zult missen. Daarentegen in de interactie een stuk persoonlijker dan op Facebook, zeker wanneer er een gesprek ontstaat met een volger.

Zelf doen

Wil jij via WhatsApp in contact komen met fans van jouw bedrijf? Zorg dat je een telefoon beschikbaar hebt. Het kan handig zijn om hier een aparte simkaart voor aan te schaffen om te voorkomen dat privé en zakelijk gebruik door elkaar gaan lopen. Deel dit telefoonnummer met je huidige klanten en zorg dat potentiële klanten het nummer kunnen vinden (op bijvoorbeeld jouw website). Volgers moeten het telefoonnummer toevoegen aan hun adressenboek en jou een WhatsAppje sturen met de melding dat ze je willen volgen.

De verzendlijst maakt het eenvoudig om een bericht aan meerdere mensen tegelijk te versturen.

Vervolgens is het aan jou deze persoon toe te voegen aan je contactlijst en een Verzendlijst aan te maken. (WhatsApp openen, op de menutoets drukken en dan kiezen voor ‘Nieuwe verzendlijst’.) Een verzendlijst is een door jou verzamelde groep gebruikers die je allemaal hetzelfde bericht kunt sturen. Het verschil met een WhatsApp Groep is dat de groepsleden elkaars berichten niet zien. Dus sturen ze een bericht terug, dan ontvang alleen jij dat.

De verzendlijst maakt het eenvoudig om een bericht aan meerdere mensen tegelijk te versturen. Je moet wel iedere nieuwe volgers apart toevoegen aan je telefoonboek en deze lijst. Daarnaast hebben de verzendlijsten een grens van 256 gebruikers. Heb je meer dan 256 enthousiaste volgers, dan zul je dus een tweede groep moeten aanmaken.

Ik denk dat het aantal toepassingen voor WhatsApp in de komende jaren zal toenemen. Hoe meer je experimenteert hoe creatiever je er mee wordt. Laat je het weten als jij met WhatsApp gaat experimenteren?

Advertisements

2 gedachtes over “WhatsApp als communicatiekanaal voor ondernemers

  1. Hoi Lisa,

    Alweer een boeiend verhaal. Leuk dat je eindigt met een vraag aan de lezer, ik voel me helemaal aangesproken. Vandaar.

    Er staat een zin in waar je ‘ toegevoegd’ had willen gebruiken ipv ‘toevoegen’. Dat is de zin met NRCQ.

    Liefs

    Saskia Härschnitz

    Like

  2. Pingback: Mensen bereiken op Facebook: door creativiteit en betaling | Lisa in social medialand

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s