Mensen kijken op social media

mensen zien

Toen ik nog een klein meisje was en met mijn ouders op vakantie ging, deden we regelmatig terrasjes aan. Mijn broer en ik zaten ons daar dan mateloos te vervelen. Regelmatig vroeg ik mijn ouders: ‘Waarom moeten we steeds op terrasjes zitten? Wat is hier nou leuk aan?’ Mijn vader antwoordde dan: ‘Je kunt vanaf hier goed mensen kijken.’ Als 7-jarige was ik alleen maar geïnteresseerd in glijbanen. Tien jaar later begreep ik pas wat er zo leuk is aan mensen kijken.

Onze wereld wordt steeds digitaler, maar de behoefte om mensen te kijken blijft. Mensen willen graag mensen zien, ook op social media. Men wil op Facebook niet alleen het bedrijfspand en het menu van de week zien, maar ook de dame die de koffie serveert. Omdat ze zo’n vertrouwd gezicht heeft. Of de kok, want die staat altijd achter de schermen als je komt eten. Sociale media bieden bedrijven de kans om meer van zich te laten zien dan tot op heden werd gedaan. Facebook, Twitter en Instagram zijn informeler dan de krant en de website, waardoor jij dat ook kunt worden. Jij kunt als bedrijf iets menselijker worden op social media. En toevallig zijn jouw volgers dol op het menselijke aspect van social media.

Mensen zien graag andere mensen.

Het menselijke aspect

Met het menselijke aspect van social media bedoel ik dat mensen graag dingen zien die mensgerelateerd zijn. Ik kom regelmatig bedrijfseigenaren tegen die iedere week een advertentie (dezelfde die in de krant en op de website staat) plaatsen op Facebook. Dit is leuk voor koopjesjagers, maar de meeste mensen verwachten meer van jou op Facebook. Zeker nu de social mediawereld steeds volwassener wordt! De koopjes zijn absoluut interessant en dit kun je best af en toe plaatsen, maar wissel het af met andere (menselijke) posts. Zo houd je je Facebookpagina toegankelijk en informeel.

Een menselijke post

Menselijke posts betreft post waarin mensen te zien zijn. Hierbij kun je denken aan een foto met mensen erop, een door een mens gesproken quote of een bericht dat jouw (menselijke) volgers direct aanspreekt. Een voorbeeld: een advertentie is een ding. En een constante stroom aan dingen is niet boeiend genoeg voor Facebook. Een product uit de advertentie is nog steeds een ding. Maar wanneer jij je mening gaat geven over dat ding, maak je het bericht menselijk. Je vertelt namelijk jouw persoonlijke ervaring met het ding en dat is iets waarin mensen zich kunnen verplaatsen, ongeacht of ze jouw mening delen of niet.

Wanneer jij je mening gaat geven over een product, wordt het bericht menselijk én leuker.

De Ahh-factor

Heb je wel eens een post geplaatst van een folder? En heb je ook wel eens een foto geplaatst van jouw nichtje van 8 die kwam helpen in de winkel? Op welke post kreeg je meer reactie?

In bovenstaand voorbeeld is makkelijk te verklaren waarom de foto van jouw nichtje meer respons krijgt dan de folder: de Ahh-factor is aanwezig. Daarbij kunnen mensen zich makkelijk verplaatsen in een dergelijke post, want ook zij hebben een nichtje of dochter van 8. En op dat moment rinkelt er een herkenningsbelletje in hun hoofd.

Belletjes in je hoofd

Een ander belletje begint te rinkelen wanneer men een gezicht ziet. Ik ben geen psycholoog, maar Psychologie Magazine vertelt me regelmatig dat mensen reageren op de gezichten van andere mensen. Onze aandacht wordt getrokken. Dit wil je toch ook voor jouw Facebookpost? Wanneer je een gezicht gebruikt in een foto is de kans groot dat mensen even blijven hangen, in plaats van dat ze doorscrollen. Niet alleen is het posten van mensen leuk voor anderen mensen, je maakt dus ook gebruik van psychologische foefjes.

Ik ben van generatie Y. Ik ben opgegroeid met technologie. Telefoon op zak, met een iPad op de bank. ‘Bibliotheek? Wat is dat? Ik googel wel even.’ ‘Bellen? Nee joh, dat is zó 2010. Ik WhatsApp.’ Wellicht waren terrasjes niet de beste plek om mij te leren mensen kijken, maar mijn vader had absoluut gelijk: mensen kijken is leuk.

Heb je hulp nodig bij het menselijk maken van je social media pagina’s? Social+ kan je hierbij helpen!

Advertisements

2 gedachtes over “Mensen kijken op social media

  1. Lisa wat een leuk stukje! En je vader is al zo trots op je, en nu wordt hij ook nog eens genoemd in je verhaal. Daar geniet hij van.

    Liefs

    Saskia Härschnitz

    Like

  2. Pingback: Het social media-bewustzijn groeit! | Lisa in social medialand

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s