Mensen bereiken op Facebook: door creativiteit en betaling

Mensen bereiken op Facebook

Het einde van het oude jaar en het begin van het nieuwe jaar zijn de tijd van de lijstjes. De top 10 meest gelezen blogs. De top 5 beste social media inhakers. De top 100 best bezochte Facebookpagina’s. En ga zo maar door.

Zo ook de lijstjes met trends voor 2015. Verschillende marketeers en trendwatchers doen hun voorspellingen voor 2015. Een aantal van deze voorspellingen komt in de verschillende lijstjes terug. Bijvoorbeeld: ‘Content wordt nóg belangrijker in 2015’ en dan vooral visuele content. En ook: ‘WhatsApp wordt meer ingezet door bedrijven.’ Een andere veelgenoemde trend is: ‘Advertising wordt belangrijker’. Waarom is dat?

Het bereik van je berichten

Ik schreef in 2014 een blog over Facebook Edgerank. Edgerank bepaalt waarom sommige berichten wel in je nieuwe feed verschijnen en andere niet. Dit heeft ermee te maken dat jouw tijdlijn wordt gevuld met zo relevant mogelijke posts. Voor bedrijven is het de kunst om hun berichten zo te formuleren dat ze relevant en leuk zijn. Is dit het geval, dan ontstaat er interactie en genereer je een groot bereik van het bericht. Dit bereik noemen we organisch.

Facebook blijft de formule van Edgerank ontwikkelen om de tijdlijn van gebruikers zo boeiend mogelijk te houden. Een van die ontwikkelingen is dat Facebook in 2015 minder reclame-uitingen in jouw tijdlijn zal laten verschijnen. Gebruikers hebben aangegeven deze berichten niet boeiend te vinden en Facebook reageerde hier in november 2014 op, door aan te kondigen dat ze gehoor geven aan dit signaal.

Gevolgen voor bedrijven

Voor een aantal bedrijven is dit een klap in het gezicht. Gelukkig zie ik het steeds minder, maar er zijn nog steeds bedrijven die alleen reclame(folders) posten op hun Facebookpagina. Vooral zij zullen deze beslissing van Facebook gaan voelen. Maar ook andere bedrijven zullen het bereik van hun post zien dalen. Het is, zowel voor bedrijven als personen, vechten om een plekje in iemands tijdlijn en in 2015 zal dit niet makkelijker worden.

Oplossing: creativiteit en adverteren

Voor ondernemers zijn er verschillende manieren om met deze aanpassing in Facebook Edgerank om te gaan: creatiever worden en social advertising.

Voor Facebookgebruikers is deze ontwikkeling een uitkomst. Ik ga straks minder advertenties in mijn tijdlijn zien en meer berichten van mijn vrienden óf berichten van bedrijven die echt leuk posten. Omdat pure advertentie-uitingen minder bereik genereren, worden ondernemers gedwongen om op een andere manier te posten. Ze moeten creatiever worden om te zorgen dat mensen reageren op hun berichten. Producten moeten op een speelse manier onder de aandacht worden gebracht of er moet worden gepost over andere bedrijfsactiviteiten.

Trendwatchers voorspellen dat advertising belangrijker gaat worden.

De andere optie is social advertising: het betalen voor bereik op Facebook. Het is vechten om een plekje in iemands tijdlijn en om het bereik van je berichten te vergroten, kun je ervoor betalen dat extra mensen jouw berichten zien. Nou zijn de advertenties op Facebook ook onderhevig aan een soort Edgerank (je bokst tegen de andere adverteerders), maar het betaalde bereik is in de meeste gevallen veel groter dan het organische bereik. Geen wonder dat trendwatchers voorspellen dat advertising belangrijker gaat worden.

Social advertising gaat volwassen worden

Social advertising kan op steeds meer sociale netwerken. In 2014 werd adverteren op Twitter mogelijk voor kleine bedrijven en ook Pinterest rolde recentelijk de advertising-mogelijkheid uit voor ondernemers. Gezien deze ontwikkelingen en het dalende bereik op Facebook, zullen MKB-ondernemers gedwongen worden de mogelijkheden van social advertising te ontdekken. En ik denk dat 2015 slechts het begin is…

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s