Met waardecreatie volgers aan je binden

klantrelatie

Waarom zou iemand jou gaan volgen op social media? Niet omdat zij zo graag luisteren naar alles wat jij kwijt wilt. Mensen volgen je bedrijfspagina omdat je hen iets te bieden hebt. Je bericht boeiend, informatief of uniek. Pas wanneer jij meerwaarde creëert voor je volgers, geef je ze echt een goede reden om je te volgen.

Waarde via social media creëren is op te splitsen in twee soorten: de waarde die het gebruik van social media voor jouw bedrijf genereert (naamsbekendheid, bereik, winst enz.) En de waarde die jij voor jouw volgers genereert. Deze blog gaat over dat laatst; het creëren van meerwaarde voor jouw volgers. De klant is koning toch? Zo behandel ik ‘m dan ook in dit artikel.

Wat is waardecreatie

Waarde creëren doe je door de klant iets te bieden wat hij graag wilt. Iets waar hij van geniet of waar hij wat aan heeft. Waarde kan zo simpel zijn als het gegeven van informatie, producten of diensten. Je ‘geeft’ je volger iets. Ook het opbouwen van een (waardevolle) relatie en/of je volgers inspraak laten hebben op jouw dienst/product zien we als waardecreatie. De volger voelt zich immers gewaardeerd. Nou is dit op eindeloos veel manier te toen. Jouw creativiteit is het plafond.

Jouw creativiteit is het plafond.

Informatie als waarde

De meest simpele manier van het creëren van meerwaarde is door informatie te bieden. En dan bij voorkeur informatie die niet ergens anders te verkrijgen is. Bijvoorbeeld het vertellen van wat er in jouw bedrijf speelt. Die informatie is altijd uniek. Unieke informatie kan ook bestaan uit tips of kennisdeling. Ben je bijvoorbeeld een advocatenkantoor, dan kan je waarde aanbieden door jouw kennis te delen met de volgers. Daarmee bied je niet alleen je volger waardevolle informatie, ook profileer je jezelf als kennishebber door hen te helpen.

Producten of diensten als waarde

Bij het aanbieden van producten en diensten als waarde kun je denken aan het plaatsen van aanbiedingen op Facebook, kortingsacties (die alleen via Facebook te verkrijgen zijn), like, share & winacties, prijsvragen enzovoort. De meeste ondernemers die op social media aanwezig zijn hebben dit stukje al onder de knie, al varieert de creativiteit. Zo kun je bijvoorbeeld poseren met een product uit de folder in plaats van dat de hele folder op social wordt geplaatst. Voor bedrijven die diensten aanbieden geldt ook dat zij kortingen en acties kunnen plaatsen én hun kennis kunnen delen.

Bouwen aan de relatie

De meeste meerwaarde creëer je door te bouwen aan een waardevolle relatie met jouw volgers. Wanneer je bouwt aan de relatie zorg je dat mensen een merkvoorkeur creëren waardoor ze minder snel bij de concurrent zullen kopen. Je bindt ze aan jou en jouw onderneming. Het bouwen aan de relatie kan ondersteund worden door het aanbieden van producten, diensten en informatie. Je beloont daarmee volgers voor hun loyaliteit. Maar het bouwen aan de relatie houdt meer in dan alleen het geven van ‘dingen’. Ook het interacteren draagt hieraan bij. Dus wanneer een volger reageert op jouw foto, reageer ook weer op hem. Bedank hem voor zijn reactie, maak een grapje of stel nóg een vraag. Het is immers in het echte leven ook zo dat je mensen leuker vindt, wanneer ze met jou in gesprek gaan, dan wanneer ze je keer op keer negeren.

Met het opbouwen aan een relatie zorg je dat mensen een merkvoorkeur creëren.

Een van de meest vergevorderde vormen van waardecreatie is co creatie. Bij co creatie geef je je fans inspraak in de manier waarop jouw bedrijf wordt gerund, of jouw producten worden gemaakt. Je laat ze bijvoorbeeld het patroon van een vloerkleed bepalen of vraagt ze een nieuwe chipssmaak te bedenken. Een aantal goede cases over co creatie zijn hier te vinden. Dit kun jij ook doe, maar dan op kleinere schaal. Bijvoorbeeld: laat ze een make-upset samenstellen, of de juiste veters kiezen bij schoenen. Dergelijke campagnes zijn ideaal voor social media.

Wanneer jij waarde creëert voor jouw volgers onderscheid je je van de rest, zeker als je unieke content biedt. Wat doe jij hier al aan en heeft deze blog je op ideeën gebracht?

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s