Het social media-bewustzijn groeit!

Logo_Social+_RGB

In augustus 2014 ben ik begonnen met werken. Ik was net afgestudeerd, ambitieus en dolenthousiast, en begon bij Boom regionale uitgevers als management trainee. Al snel veranderde mijn functieomschrijving in ‘social media-adviseur’, want social media is wat ik doe. We zetten de social media-ontzorgdienst Social+ op en ik stapte vervolgens in de auto om potentiële klanten te bezoeken.

Al snel waren er een aantal klanten die ik mocht ontzorgen. Ik stuur mijn klanten iedere week (of tweewekelijks) een e-mail met de vraag of zij input willen leveren voor de social media-kanalen. Zij vertellen me wat er die week in hun zaak speelt, welke aanbiedingen er zijn, een stukje bedrijfsgeschiedenis en wat er in de omgeving te doen is. Deze input bouwen wij, Social+, om tot een berichtje dat geschikt is voor social media en plaatsen we.

Kritisch kijken naar ‘ontzorgen’

Een ondernemer sprak me laatst aan op het woord ‘ontzorgen’. Hij vond dat onze dienst niet volledig ontzorgt, omdat we nog steeds input van hem vragen. Hier heeft de ondernemer gelijk in. Het volledig uit handen nemen van alles wat met social media te maken heeft, doen we niet. Wel zorgen we ervoor dat wat hij op social media doet, met regelmaat gebeurt en ook goed gebeurt.

Het bewaken van kennis en karakter is iets dat je niet uit handen moet geven.

Onze kracht ligt in social media. We hebben ervaring, we zijn er dagelijks mee bezig en zijn op de hoogte van alle ontwikkelingen in social medialand. Maar van het bedrijf en de branche waarin de ondernemer zich beweegt, weten wij vrijwel niets. Niet voor niets vragen we de ondernemer dan ook om input te leveren voor de social media-kanalen. Niemand kent zijn bedrijf en zijn klanten zo goed als hij. Het zou doodzonde zijn als wij de inhoud van de berichten voor zijn Facebookpagina gaan verzinnen. Niet alleen omdat het dan niet meer de persoonlijke pagina van de betreffende onderneming is, maar ook omdat de kennis van en over zijn onderneming dan niet optimaal benut wordt. Als ondernemer kun je veel uitbesteden, maar het bewaken van kennis en karakter is in mijn ogen iets dat je niet uit handen moet geven.

Wat kun je uit handen geven

Wat je wel uit handen kunt geven, is de tijd die je aan social media besteedt. En daarin ontzorgen wij als de beste.

Een bedrijfseigenaar heeft sowieso kennis over zijn producten en activiteiten. Hij weet wanneer de nieuwe collectie binnenkomt, wat wanneer in de aanbieding is, en beslist wanneer er verbouwd gaat worden. Voor hem is het een kleine moeite om deze kennis, in een e-mail of WhatsApp-bericht, naar Social+ te sturen. Vervolgens besteden wij tijd aan het ombouwen van dit bericht tot iets social media-waardigs. We houden rekening met Facebook Edgerank, het persoonlijke aspect, het leuk maken van berichten, en we proberen er humor in te verwerken. Iets wat jou, als beginnend social media-gebruiker, wekelijks veel tijd zal kosten, waarna je nog moet zien of het effect heeft.

Wat je wel uit handen kunt geven, is de tijd die je aan social media besteedt.

Door onze kennis over social media weten wij het bericht zó voor je te formuleren dat het doeltreffend is. We genereren bereik van je berichten, zorgen dat het aantal volgers zal stijgen en helpen je jouw (online) reputatie en relatie met klanten te bevorderen.

Bewustwording van ondernemers

Ik leer mijn doelgroep steeds beter kennen. Gelukkig zien meer en meer ondernemers het nut van social media. Ze begrijpen dat het belangrijk is om online aanwezig te zijn, al is het alleen maar omdat de concurrent het ook is. Ze begrijpen dat met social media niet alleen een andere, maar ook een grotere doelgroep aangeboord kan worden dan met ‘oude media’. En ze begrijpen zelfs dat het combineren van middelen het meeste oplevert. Ik word er ontzettend blij van dat dit besef in ondernemersland groeit. Dit maakt niet alleen het social medialandschap, maar ook mijn werk een stuk boeiender!

Geef een reactie

