Pinterest: online etalage voor mkb

Pinterest

Uit het social media onderzoek 2015 van Newcom blijkt dat fotonetwerken steeds belangrijker worden. Het aantal (actieve) gebruikers op Instagram en Pinterest stijgt. Aan Instagram heb ik al een blog gewijd, dus vandaag is Pinterest aan de beurt.

Wat is Pinterest?

Pinterest kan het eenvoudigst worden uitgelegd als een onlineprikbord, waarop je afbeeldingen, pins, verzamelt die jou aanspreken. Deze kun je weer organiseren in ‘mapjes’. Zo heb ik op mijn persoonlijke profiel een mapje ‘Eten en drinken’, ‘Ontspannen’, ‘Social media’, ‘Quotes’ en ‘Hebbedingetjes’. Op het profiel van Social+ verzamel ik infographics die ondernemers bij de uitvoering van hun social media-activiteiten kunnen helpen.

De meeste pins, de afbeeldingen op het sociale netwerk, zijn afkomstig van een website. Het leuke van Pinterest is dat de link naar de betreffende website bewaard blijft. Ik kan dus de afbeelding bij deze blog op mijn prikbord plaatsen, waarbij de link nog aan de afbeelding hangt. Stel dat jij dan op mijn prikbord op de afbeelding klikt, dan wordt je verwezen naar deze pagina. Dit biedt ook kansen voor webshops.

Wanneer je als persoon inlogt op Pinterest heb je een eigen ‘tijdlijn’, waarin alle pins van alle mensen die jij volgt worden weergegeven. In mijn tijdlijn is dat niet alleen een aantal vrienden, maar het zijn ook  bedrijven of organisaties die regelmatig afbeeldingen plaatsen die ik leuk vind. Bijvoorbeeld Etsy en The Little Green Bag. Dat laatste is een Nederlands bedrijf dat tassen verkoopt. Het gebruikt Pinterest om producten te vertonen. Dit Pinterest-account kan dan ook als social online-etalage voor de producten worden gezien.

Pinterest is een social online-etalage.

Omdat ik The Little Green Bag volg, zie ik de nieuwe producten die het bedrijf op Pinterest plaatst. Ik zie dus ook die superleuke portemonnee die het op een van z’n borden heeft gepind. En die portemonnee vind ik zó leuk dat ik hem weer heb gepind op mijn bord ‘Hebbedingetjes’. Want ik ben bijna jarig en die portemonnee is absoluut gemaakt voor mij! Ik heb vriendlief geattendeerd op deze pin en wanneer ik dit cadeau op mijn verjaardag krijg, dan heeft The Little Green Bag inkomsten gegenereerd via social media.

Als bedrijf op Pinterest

Bedrijven als The Little Green Bag maken al effectief gebruik van de mogelijkheden die Pinterest biedt. Ze spelen in op de behoefte van mensen om hun stijl uit te dragen. Ik laat aan mijn vrienden zien wat ik leuk vind. En wanneer mijn vrienden dit ook leuk vinden, pinnen zij dit weer op hun prikbord.

Pinterest is vooral geschikt voor bedrijven die iets willen laten zien (net als Instagram). Producten die aaibaar zijn. Mijn bord met Hebbedingetjes staat vol met dergelijke producten. Maar ook woonwinkels zijn zeer geschikt voor Pinterest. Bekijk bijvoorbeeld eens de pagina van vtwonen.

Uitgebreide Pins

Pinterest biedt de mogelijkheid om informatie aan je pins toe te voegen. Dit heten Rich Pins of Uitgebreide Pins. Wanneer je een bedrijfsaccount aanmaakt op Pinterest kun je pins toevoegen, waaraan je extra informatie toevoegt, zoals een prijs, een recept of een locatie. Vorige week is hieraan de mogelijkheid toegevoegd om een app op je smartphone te installeren via Pinterest. Hoewel de Uitgebreide Pins kansen bieden, kost het tijd en moeite om ze te implementeren. Zo moet je bijvoorbeeld metatags aan je website toevoegen. Hier kun je meer leren over Rich Pins.

Start pinning now!

Ik ben dol op Pinterest. Op Facebook heb je je tijdlijn binnen een paar minuten wel bekeken, maar op Pinterest ben ik regelmatig een uur aan het scrollen. Het is verslavend. Het staat vol met mooie afbeeldingen, ontroerende teksten, coole gadgets en eindeloos veel inspiratie. Bedrijven die producten hebben die aansluiten bij wat er op Pinterest is te vinden, raad ik aan om in ieder geval eens een kijkje te nemen. Pinterest is een enorm sterke stijger in social medialand en de gebruikers spenderen uren per week op het platform. Dus ben je verkoper van meubels, decoraties, boeken, kleding, gadgets, schoenen of andere ‘hebbedingetjes’, ga dan nu naar www.pinterest.com en maak een account aan. Hulp nodig? Ik help je met plezier!:)

3 gedachtes over “Pinterest: online etalage voor mkb

  1. Pingback: Inspirerende voorbeelden van Pinterest | Lisa in social medialand

Geef een reactie

