Mediamix in balans

Paid Owned Earned Media

Ik ben dol op het Social Media Modellenboek. Ik heb het boek al eerder in het zonnetje gezet in deze blog en dat doe ik vandaag weer. Alleen kies ik vandaag één model uit het boek, dat ik uitleg zodat iedere ondernemer weet wat hij hiermee kan.

Paid, Owned & Earned

In mijn ogen is het model hierboven, Paid, Owned & Earned Media van Daniel Goodall, een van de eenvoudigste modellen in social medialand. Het is een model waarin online media worden gecategoriseerd en dat maakt het eenvoudig om een balans te vinden in de mix van verschillende soorten media. De drie categorieën zijn Paid (betaalde), Owned (eigen) en Earned (verdiende) media.

De Owned Media zijn de media die door jou worden beheerd. Bijvoorbeeld jouw website of een blog die je schrijft, maar ook jouw Facebookpagina.

De Paid Media zijn alle middelen waarvoor je betaalt. Bijvoorbeeld banners op een regionale nieuwssite, je Google Adwords-campagne en de advertenties op Facebook en Twitter.

De Earned Media zijn alle berichten die anderen over je schrijven. Bijvoorbeeld een recensie op Facebook, of een blogpost over een van jouw producten. Ook kan dit een gesprek zijn dat mensen op Twitter voeren over jouw bedrijf.

Juist de combinatie van middelen maakt jouw communicatie-uitingen sterker.

Middelen gaan hand in hand

In bovenstaande uitleg heb ik voorbeelden gegeven van zowel gewone online middelen (niet-social media) en social media. Ik gebruik deze bewust door elkaar heen, want alle vormen van media gaan wat mij betreft hand in hand. De meeste bedrijven en merken kunnen (op dit moment nog) niet succesvol bestaan door alleen een website te hebben, of door alleen te adverteren in de krant. Juist de combinatie van middelen maakt jouw communicatie-uitingen sterker.

Het model offline gebruiken

Het model hierboven kan dan (naast het indelen van online middelen) ook worden gebruikt om offline middelen in te delen. Want ook daar gaat een deel van jouw advertentiebudget heen. Offline zijn Owned Media, alle posters, borden of de kassabon in en van jouw bedrijf. Paid Media zijn de advertenties in kranten, maar ook het sponsorbord bij het voetbalveld. De Earned Media zijn de artikelen over jouw bedrijf in de krant, maar vooral de mond-tot-mondreclame die jouw vaste klanten voor je maken.

Ik kan niet zonder…

Voor alle offline en online middelen geldt ook dat deze hand in hand gaan. De meeste ondernemers hebben niet een doelgroep die puur op internet te vinden is, of alleen maar de krant leest. Als ondernemer verdeel je je advertentiebudget en zet je in op de middelen die jou het meeste opleveren.

Als ondernemer verdeel je je advertentiebudget en zet je in op de middelen die jou het meeste opleveren.

Het model van Goodall helpt je hierin een balans te vinden, want alle drie cirkels moeten worden gevuld. Stel dat je heel veel geld in advertenties steekt (Paid media), maar niemand maakt mond-tot-mondreclame voor je (Earned media), dan zullen de investeringen in advertenties weinig opleveren. Maar ook geldt: stel dat klanten veel mond-tot-mondreclame voor je maken (Earned media), maar je hebt geen website (Owned media), dan wordt het moeilijk(er) voor potentiële klanten om je te vinden. De juiste balans in media is dan ook heel belangrijk om je advertentiebudget zo effectief mogelijk te kunnen besteden. Met dit model in het achterhoofd kan het niet anders dan dat je deze balans zult vinden!

Heb jij de juiste balans in middelen al gevonden? Lukt het niet helemaal of wil je dat iemand meedenkt? Social+ doet dat graag met je!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s