LinkedIn: meer dan een online cv

LinkedIn

LinkedIn wordt nog steeds gezien als een online cv. Hoewel veel mensen het als dusdanig gebruiken, biedt het netwerk veel meer mogelijkheden.

LinkedIn in Nederland

Uit het Nationale Social Media Onderzoek 2015 van Newcom blijkt dat 3,8 miljoen Nederlanders gebruikmaken van LinkedIn. Hieronder vallen ook de mensen die LinkedIn alleen als online cv gebruiken. Circa 0,4 miljoen Nederlanders zijn dagelijks te vinden op LinkedIn:  0,1 miljoen meer dan in 2014. Het aantal gebruikers op dit netwerk is iets gedaald ten opzichte van 2014.

Wat is LinkedIn

Als je LinkedIn in twee woorden moet uitleggen is ‘online cv’ een prima beschrijving. Heb je drie woorden te besteden, dan kom je met ‘zakelijk sociaal netwerk’ beter in de buurt. Ja, je cv is er te vinden. Maar LinkedIn kan meer. Natuurlijk is het profiel – je cv – belangrijk. Deze moet volledig zijn ingevuld. Met je werkervaring, je opleidingen en cursussen. Maar als je op je profielpagina verder naar beneden scrolt, krijg je nog meer functies te zien. Je kunt bijvoorbeeld vaardigheden toevoegen aan je profiel. En andere mensen vragen om deze vaardigheden te onderschrijven of jou een aanbeveling te geven.

Tip! scrol eens door je eigen profiel heen en kijk wat je zou kunnen aanvullen. Maak je visitekaartje nóg completer.

Netwerk vergroten

Je profiel – online cv – is nu compleet. Eerst is het zaak dat je niet alleen je vrienden en familie toevoegt, maar ook collega’s, oud-klasgenoten, docenten enzovoorts. Zij zijn het begin van een (hopelijk) groot netwerk. Maar ook kun je bedrijven gaan volgen. Bijvoorbeeld bedrijven waar je ooit hebt gewerkt, of ooit zou willen werken.

Werken aan je profilering

Actieve LinkedIn-gebruikers delen artikelen en nieuws over hun vakgebied. Ze laten zien dat ze op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen én helpen hun netwerk op de hoogte te blijven. Hiermee laat een gebruiker zien wat hij doet. Hij werkt aan zijn profilering.

Tip! Laat zien dat je op de hoogte bent van recente ontwikkelingen.

En dit kan weer nieuwe contacten, opdrachten en banen opleveren. Als je goed laat zien wie je bent en wat je doet, ga je opvallen. Stel: je heet Tom en je bent architect. Zo af en toe toon je je werk op LinkedIn, maar ook deel en schrijf je artikelen over architectuur. Tom heeft oud-klasgenoot Ella in zijn LinkedIn-netwerk. Ella hoort dat een vriendin een huis wil laten ontwerpen en denkt op dat moment terug aan Tom en alle updates die hij heeft geplaatst. Als Ella Tom aanraadt aan haar vriendin kan dit Tom een opdracht opleveren.

Groepen

Een andere manier om contacten te leggen op LinkedIn is door middel van groepen. Je kunt zoeken (witte zoekbalk bovenin) naar groepen die aansluiten bij jouw interesses. Hierin kun je deelnemen aan discussies. Je kunt vragen stellen, antwoorden geven en, ook hier, jezelf profileren. Er bestaan verschillende groepen die gebruikt worden om projecten te ontwikkelen. Bijvoorbeeld: leden werken samen en komen tot een idee voor een duurzaam waterfilteringsysteem.

Bovenstaande toepassingen van LinkedIn zijn niet de enige, maar in mijn ogen wel de belangrijkste. Het zijn manieren om bestaande zakelijke contacten te onderhouden en om nieuwe contacten te leggen met behulp van jouw netwerk. En dat biedt kansen voor de toekomst!

Gebruik jij LinkedIn? Hoe? Denk je dat jij LinkedIn kunt gebruiken om stappen te maken op professioneel gebied?

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s