Snapchat: voor trendy bedrijven

Snapchat

Als je een tiener in huis hebt, dan heb je vast wel eens van Snapchat gehoord. Je hebt ook vast gehoord dat tieners afhaken van Facebook. Zij verplaatsen hun sociale aanwezigheid naar netwerken als Instagram en Snapchat, die beide erg visueel zijn. Ik geef in deze blog uitleg over Snapchat en de toepassingen daarvan.

Wat is Snapchat?

Snapchat is een sociaal medium waarmee je filmpjes en foto’s kunt versturen naar andere gebruikers die slechts één keer te bekijken zijn en waarvan je zelf kunt instellen hoe lang deze beelden zichtbaar zijn (maar maximaal 10 seconden).

De vergankelijkheid van berichten was een nieuwe ontwikkeling in social medialand. De meesten van jullie zullen zich wel eens hebben gemengd in de privacy-discussie rondom Facebook of WhatsApp. Mensen willen niet dat Facebook (of Google) alles van hen weet. En dat terwijl beide bedrijven alle data die mensen delen opslaan. Online privacy wordt steeds belangrijker. Dit is iets waarop de makers van Snapchat slim hebben ingespeeld. Niet alleen is de foto die je verstuurt slechts een paar seconden zichtbaar voor anderen, ook Snapchat zelf bewaart deze foto niet. De enige manier om een verstuurde snap te bewaren is door een print screen te maken.

Online privacy wordt steeds belangrijker. Dit is iets waarop de makers van Snapchat slim hebben ingespeeld.

Als Snapchat-gebruiker maak je een foto of filmpje waaraan je een korte tekst of tekening toevoegt en deze stuur je naar je vrienden. Zij kunnen hierop reageren met een eigen snap of een chatbericht. Net als alle andere vormen van social media, is Snapchat bedoeld om leuk te zijn. Vrienden onder elkaar lukt dit vaak wel. Merken hebben hier meer moeite mee.

Snapchat door merken

Snapchat wordt op dit moment gebruikt door grote (Amerikaanse) merken als Taco Bell, McDonald’s, H&M USA en Mashable. Door Amerikaanse merken wordt Snapchat voor verschillende toepassingen gebruikt. Er worden kortingscodes verzonden, sneak previews getoond en er wordt een kijkje achter de schermen van het bedrijf gegeven. Ook kan Snapchat worden ingezet voor verschillende soorten wedstrijden zoals het verloten van een product aan de eerste persoon die een snap terugstuurt. Snapchat biedt ook de functie Stories. Hiermee kunnen merken een ‘verhaal maken’ dat 24 uur beschikbaar is voor volgers. Je voegt steeds een foto toe aan je verhaal, waardoor je meer kunt vertellen dan in een gewone snap. Ideaal voor bedrijven die zich willen profileren.

Geschikt voor jouw bedrijf?

Maar Snapchat is niet voor alle merken en bedrijven geschikt. Zo moet je wel iets ‘te laten zien’ hebben. Bedrijven die diensten verkopen vallen hierdoor al snel af. Ook moet jouw doelgroep geschikt zijn om te benaderen via Snapchat. Aangezien Snapchat vooral door tieners en twintigers wordt gebruikt, heeft het als rollatorverkoper weinig nut om te investeren in Snapchat. Een trendy kledingwinkel daarentegen kan bijvoorbeeld de nieuwe collectie, een dag voordat deze in de winkel komt te liggen, delen op Snapchat. Op deze manier lokken zij mensen naar de winkel. H&M USA geeft op deze manier sneak previews aan volgers.

Meten is niet mogelijk

Het meten van wat de investeringen in Snapchat opleveren is nog moeilijk. Snapchat biedt op dit moment geen tools om statistieken inzichtelijk te maken. De enige manier om te meten of jouw snap mensen bereikt, is door een kortingsactie te delen en te tellen hoe vaak deze korting in de winkel wordt geclaimd.

Bedrijven in Nederland beginnen Snapchat net te ontdekken. Ik volg er een aantal (zowel uit Nederland als uit het buitenland) en ben voortdurend op zoek naar nieuwe merken en bedrijven. Ik ben benieuwd hoe deze trend zich gaat ontwikkelen…

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s