Hoever ben jij met social media?

Groeien op social

Om te beoordelen hoever een klant is in het gebruik van social media, gebruiken we bij Social+ het Social Readiness Model, ontwikkeld door Jungle Minds in 2012. Ieder bedrijf is in een fase uit dit model te plaatsen. Ieder bedrijf kan voor zichzelf ook bepalen waarnaar het wil doorgroeien én hoe het dat moet doen. In deze blog een uitleg van dit model.

In welke fase zit jouw bedrijf?

Social virgin

Een bedrijf in deze fase heeft social media niet georganiseerd. Het ‘zendt’ vooral productgerichte informatie dat weinig interactie uitlokt.

Social junior

Social media zijn bij een bedrijf in deze fase bij één persoon/afdeling belegd. De berichten zijn productgericht en eenrichtingsverkeer. Mogelijk worden er social media tools ingezet om te luisteren en/of te zenden.

Social medior

Een bedrijf dat social medior is wil zich onderscheiden van de concurrentie en kijkt daarom naar wat de markt doet. Een team is verantwoordelijk voor de social media-activiteiten. Er wordt niet alleen gezonden, maar ook geluisterd naar en gereageerd op wat mensen over het bedrijf zeggen.

Social expert

Een social expert-bedrijf past zich aan de wensen van de klant aan. Het gaat in gesprek met de klant op social media en bouwt een relatie met hem of haar op. Voor veel bedrijven is social expert het einddoel.

Social guru

Een social guru-bedrijf laat de organisatie van social media los en laat de medewerkers en de klanten bepalen hoe social media worden ingezet. Samen creëren zij nieuwe producten, diensten en werkwijzen (co-creatie). Het bereiken van een social guru-status is voor veel bedrijven niet realistisch.

Hoe bepaal je wat jouw einddoel is?

Waar jij naartoe wilt groeien is afhankelijk van de bedrijfs- en communicatiedoelen. Wanneer je die duidelijk hebt, kun je bepalen waarvoor je social media gaat inzetten en tot welke fase je moet doorgroeien. Als MKB’er hoef je geen social guru te willen worden. Misschien is social expert ook niet nodig of realistisch voor je. Zo kan het zijn dat je bedrijf onderdeel is van een community die moeilijk in beweging is te zetten. Soms lukt het niet om met hen in gesprek te gaan. In dat geval is social medior het hoogst haalbare doel.

Hoe groei je?

Je hebt nu bepaald waar je staat en tot waar je wilt doorgroeien. Onderaan het model van Jungle Minds staan pijltjes met wat je moet doen, wil je groeien.

Ben je een social virgin, dan is het verstandig om eerst te luisteren naar je omgeving. Wat zeggen je klanten? En wat zeggen de markt en je concurrentie? Als je dat in de smiezen hebt, kun je gaan praten: zenden. Vertel over wie je bent en wat je doet. Vervolgens kun je jouw fans aanzetten tot actie. Je kunt ze motiveren om te reageren op jouw berichten, over jou te praten en bijvoorbeeld naar je website te klikken. De laatste stap is het empoweren: je medewerkers én klanten inzetten om jouw product te ontwikkelen.

Welke fase wordt jouw social media-doel?

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s