Heb jij je doelgroep voor ogen?

Doelgroep

Weet jij wie jouw doelgroep is? En wat voor eigenschappen de mensen in jouw doelgroep hebben? Jouw kennis over de doelgroep bepaalt mede hoe succesvol jij op Facebook bent.

Wat weet je al?

De meeste ondernemers weten heel goed wie hun klanten zijn. Dit zijn namelijk de mensen met wie zij dagelijks contact hebben. In de winkel, tijdens een opdracht of via e-mail en telefoon. Maar wat weet je precies van hen? Waarschijnlijk hun naam en hun geslacht. De leeftijd zou je kunnen schatten. Misschien heb je contactgegevens. Maar weet je ook wat ze in hun vrije tijd doen? Wat hun interesses zijn? En wat zij met social media doen? De gegevens die je al hebt, kun je gebruiken om je berichten op af te stemmen. De gegevens die je nog niet hebt, moet je zien te verzamelen.

Hoe vul je de gaten op?

Interesses van jouw doelgroep zijn essentieel om te weten als je succesvol op social media wilt zijn. Door berichten te creëren die aansluiten bij de interesses van jouw doelgroep, kun je hen verleiden tot het reageren op en het liken van jouw berichten. En dat is wat je wilt, want interactie zorgt voor meer bereik van de berichten en uiteindelijk bewerkstelligt dit doelen als naamsbekendheid en verkoop. Het is daarom erg belangrijk dat je jouw doelgroep begrijpt, zodat je die het beste van dienst kunt zijn.

Maar hoe kom je erachter wat deze interesses zijn? Je kunt het je klanten vragen natuurlijk. Je kunt ook zoeken naar de interesses van jouw volgers met behulp van Graph Search. Dit is een functie (binnen de Engelstalige versie van Facebook) die je helpt erachter te komen wat jouw volgers leuk vinden. Hoe je dat kunt gebruiken, lees je in een eerdere blog (onderaan).

Een kwestie van doen

Het is mijn ervaring dat je, om erachter te komen wat jouw volgers aanzet tot interactie, het gewoon moet proberen. Plaats verschillende soorten berichten en kijk hoeveel reactie erop komt. Deel je een bericht over een nieuwe collectie en reageert men hier massaal op, dan weet je dat je die de volgende week weer moet promoten. Je kunt ook een foto met twee producten erop delen en vragen welke men het mooist/meest praktisch/best vindt. Krijgt product A meer stemmen, deel deze dan nog een keer op een andere manier. Ook kun je hier een aanbieding van maken. Je weet immers dat jouw Facebookfans ook fan zijn van product A. Zo kan Facebook je helpen meer producten te verkopen.

Wie helpt je?

Nou moet je wel rekening houden met het volgende: volgens het 3C-model zijn alle internetgebruikers in te delen in drie categorieën. Dit zijn Creators, Curators en Consumers. De Creators creëren informatie die zij delen op internet. De Curators vullen deze informatie aan met hun eigen observaties. De Consumers nemen alleen deze informatie tot zich zonder hier zelf aan bij te dragen. De verhouding tussen deze groep mensen is als volgt: slechts 1% creëert en 9% cureert, terwijl 90% consumeert.

Als bedrijf ben jij Creator. Negentig procent van jouw doelgroep zal alleen de informatie die jij plaatst tot zich nemen. Negen procent zal wel eens reageren op de informatie die je plaatst. Voor jou als ondernemer betekent dit dat jij met behulp van die negen procent erachter moet komen welke informatie jouw hele doelgroep wel en niet leuk vindt. Kom je hierachter? Dan zou dit de overige negentig procent ook kunnen aanzetten tot reactie.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s