Content mapping & recycling

Content mapping

Degenen onder ons die social media-minded zijn, hebben een antenne voor content. Iedere keer dat er iets gebeurt in de zaak pikt onze antenne dat op en vragen we ons af: is dit leuk voor social media? Soms is het antwoord ja, en we maken een bericht en plaatsen dit. En vaak laten we het daarbij. Voor een groot deel van de content is dat ook voldoende, maar soms ontstaat er/creëer je content waar veel meer in zit dan een Facebookpost. Die content moet je tot het uiterste benutten en content mapping kan jou daarbij helpen.

Met content mapping zorgt je dat je je content op verschillende manieren deelt zodat het zo veel mogelijk mensen bereikt. Wat betekent dat je er niet één Facebookpost van maakt, maar zoekt naar manieren om de content vaker en op andere manieren te gebruiken.

Geschikte content

Content mapping kun je niet met alle soorten content doen. Het heeft geen zin om de stappen van content mapping te doorlopen voor een Facebookpost over de aanbieding van de week. Vaak zijn lange teksten, video’s, stappenplannen en lijstjes of fotoreportages wel geschikt om vaker te delen. Waarom? Omdat er meer informatie in zit dan in een enkele Facebookpost past. Daarnaast is content mapping tijdsintensief en dat is de meeste content niet waard.

Content moet je tot het uiterste benutten

Aan de slag

En nu de stappen van content mapping: bedenkt eerst wat het onderwerp van je content is. In mijn geval kies ik voor ‘Content voor Social’. Stel, ik heb hier een blog over geschreven die een aantal aspecten van content beschrijft. Het eerste wat ik doe is hiervan een mindmap maken. (Tip: gebruik hiervoor Tekst 2 Mind Map of Mind Map Maker.) Nu heb ik een overzicht van alle mogelijke te bespreken subonderwerpen bij het onderwerp ‘Content voor Social’. Ik druk op Ctr + P en ga vervolgens vrolijk met viltstiften aan de slag. Ik omcirkel de onderwerpen waarvan ik denk dat ik er iets mee kan op social media. Daarna plan ik deze in de contentplanning (die je natuurlijk hebt gemaakt aan het einde van het vorige jaar;).) Heb je die niet, dan maak je een aparte tabel met daarin onderwerp, datum en soort content. Probeer hierin te variëren in soorten content, zeker als je verschillende kanalen gebruikt. Kies voor ieder kanaal, tijdstip, doelgroep enzovoorts een passende contentsoort.

N.B.: In de tabel in de afbeelding ben ik alleen uitgegaan van het gebruik van Facebook. Mocht je ook Twitter en LinkedIn gebruiken, dan kun je die natuurlijk meenemen in het overzicht in een extra rij.

Content recyclen

Waarom content slechts 1 keer delen als je het prima nog een keer als post kunt plaatsen? Content recyclen kan op verschillende manieren. Je kunt de identieke (blog)post over tien maanden opnieuw delen via social. Als het bericht verouderd is kun je ’m updaten en opnieuw plaatsen. Een andere manier om content opnieuw te gebruiken is om deze in een ander format te gieten. Heb je een artikel geschreven of gedeeld met een aantal tips, of uitleg van een werkwijze, dan zou je er een infographic of een video van kunnen maken.

Minder diepgaande content kun je in een afbeelding plaatsen. Quozio biedt de mogelijkheid om quotes op afbeeldingen te plaatsen. Deze mogelijkheid kun je gebruiken als je ooit een post of artikel hebt geplaatst waarop je veel likes kreeg.

Aan de slag? Heb je content voor ogen die je voortaan gaat plannen met behulp van content mapping?

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s