Facebook Advertising op twee niveaus

advertising

Adverteren deden we vroeger in de krant. Tegenwoordig kan het op veel meer manieren. In Google, op websites en op Facebook. De mogelijkheden van adverteren op Facebook zijn erg gevarieerd en er komen steeds meer mogelijkheden bij.

Ads Manager

Heel simpel kun je op je bedrijfspagina op de ‘Bericht Promoten’-knop onder een bericht klikken om te adverteren op Facebook. Ook kun je op je profiel op ‘Pagina Promoten’ klikken en dan krijg je een paar opties, waarmee je meer volgers kunt werven. Wil je iets dieper gaan, gebruik dan Ads Manager. Hier kun je je advertentie opmaken. Je scrolt door de pagina heen en komt langs alles wat van belang is om een advertentie te creëren. Ik vind deze manier van adverteren erg duidelijk. Er kan weinig fout gaan en Facebook leidt je erdoorheen.

Power Editor

Via Power Editor kun je op de professionele manier adverteren op Facebook. Deze tool wordt veel gebruikt door mensen die regelmatig adverteren op Facebook. Bijvoorbeeld bureaus die voor veel bedrijven adverteren of bedrijven met een groot online advertising budget. Power Editor is een stuk ingewikkelder dan Ads Manager. Het heeft meer opties en Facebook neemt je minder bij de hand terwijl je erin werkt. (Power Editor werkt alleen in Google Chrome.)

Ads Manager vs. Power Editor

Waarom zou je Power Editor dan gebruiken als Ads Manager een stuk eenvoudiger is? Daar zijn goede redenen voor, waarvan ik de belangrijkste hier bespreek.

Maak je veel advertenties, dan is Power Editor een must. Je kunt een hele rits advertenties offline voorbereiden en dan in één keer uploaden. Dat scheelt een hoop werk.

Daarnaast kun je makkelijk advertenties kopiëren in Power Editor. Je maakt er één op, waarna je die kopieert en kleine dingen aanpast. Hiermee kun je eenvoudig testen wat het beste werkt. Wanneer ik een bericht of een pagina promoot, maak ik een hele set advertenties die ik allemaal online zet. Na een paar dagen (vaak al veel sneller) zie ik welke advertenties het goed doen en welke minder. Op de ene advertentie wordt veel geklikt en op de andere minder. Ook kost de ene meer dan de andere. Vervolgens zet ik een aantal advertenties uit en laat ik degenen die het goed doen lopen om een optimaal resultaat te krijgen.

Power Editor heeft meer features dan Ads Manager. Nieuwe mogelijkheden worden vaak eerst uitgerold in Power Editor voordat het grote publiek er de beschikking over krijgt. Zo zit in Power Editor de mogelijkheid om lookalike-audience te maken: een doelgroep die qua eigenschappen lijkt op je huidige doelgroep. Mensen wier eigenschappen overeenkomen met die van mensen die je pagina al leuk vinden, zijn eerder geneigd je pagina te liken dan mensen met hele andere eigenschappen. Features als alleen adverteren op mobiel of targeten op opleidingsniveau, zijn ook alleen beschikbaar in Power Editor.

Keuzes

Mijn mening? Adverteer je af en toe, steek dan niet de energie in het leren begrijpen van Power Editor. Ik vind het een geweldig systeem, maar heb heel wat uren mopperend doorgebracht terwijl ik de kneepjes van het vak aan het leren was. Ben je ervan overtuigd dat je meer uit advertising kunt halen of doe je het minimaal één keer per maand, dan kun je Power Editor eens overwegen. Gelukkig zijn er online verschillende gidsen beschikbaar die je uitleg geven. Deze gids van Social Media Examiner (in het Engels) vond ik wel prettig om mee te beginnen. Daarna is het een kwestie van doen. Veel doen en ontdek de wereld van advertising!

Geef een reactie

