Soms hoeven social media niet

fb

‘Als bedrijf kun je niet meer zonder social media.’ Heb jij deze uitspraak ook wel eens gehoord? Of gedaan? Ik ben van mening dat deze uitspraak niet 100% waar is. Als je restauranteigenaar bent of een modezaak bezit, ja, dan kun je niet meer zonder social. Maar voor niet alle bedrijven geldt dit.

Op mijn visitekaartje staat dat ik social media-adviseur ben. Het is dan ook aan mij om ondernemers te adviseren over de inzet van social media. En daar hoort ook bij dat ik ondernemers het advies kan geven om social media niet in te zetten. Hoewel ik dat moeilijk vind (beroof jezelf niet van je eigen business) doe ik dit toch. Social moet namelijk iets opleveren en doet dit het niet, dan is het zonde om hier tijd en geld aan te besteden.

Er is een aantal redenen waarom een bedrijf geen social media zou moeten inzetten. Ik bespreek  hier een aantal. Heb jij meer of andere redenen? Vul me aan!

Doelgroep

Niet iedere doelgroep is geschikt voor social. Verkoop je rollators? Dan zou ik toch nog eens andere kanalen overwegen voordat je social inzet. Hoewel de gemiddelde leeftijd op Facebook nog steeds stijgt, is 65+ nog een weinig vertegenwoordigde doelgroep. Ook is er een grote groep Nederlanders die wel een profiel heeft op Facebook, maar hier niets mee doet. Vraag daarom jouw klanten eens of ze je zouden volgen op Facebook voordat je een profiel aanmaakt.

Doelen

Waarom zet je social media in? Om meer bereik te genereren? Om je klanten te woord te staan? Om een relatie met ze op te bouwen? Social kun je voor heel veel doelen inzetten. Maar voor sommige doelen is het minder geschikt. Heb je bijvoorbeeld als doel dat je binnen nu en een maand stijging in de verkoop ziet, dan is social minder geschikt voor jou. Social media zijn vaak een langetermijninvestering. Hoewel het gebruik van Facebook absoluut kan bijdragen aan de verkoopcijfers, doet het nog veel meer voor je naamsbekendheid, bereik en reputatie. En dit levert op de lange termijn pas wat op.

Social media zijn vaak een langetermijninvestering.

Niet geschikt

Soms is je product of dienst niet zo geschikt voor Facebook. B2B-bedrijven hebben het vaak moeilijk op Facebook, omdat ze niets kunnen laten zien. (LinkedIn is voor hen geschikter.) Sommige B2C-bedrijven zijn zo specialistisch dat hun doelgroep erg klein is en er weinig kans van slagen is op social media. Sommige producten zijn zo onaantrekkelijk dat niemand ze wil volgen (toiletpottenhandel?).

Tijd en geld

Sommige ondernemers hebben het geld en de tijd, die ze in social zouden moeten steken, er niet voor over. Dit kan zijn omdat ze het nut van social media niet zien, maar dit is niet altijd de reden. Er zijn ondernemers die heel goed begrijpen wat je met social kunt bereiken, maar ervan overtuigd zijn dat dit niet voor hun is weggelegd. Ze denken dat de investeringen niet opwegen tegen de baten.

Als je volgers hebt, dan kun je reacties verwachten.

Ook kost het veel tijd om social media bij te houden (en tijd is geld). Want als je een pagina met volgers hebt op Facebook, dan kun je reacties verwachten. Ben je niet bereid om te reageren op deze reacties, dan moet je er niet aan beginnen. Social media zijn social en als je niet de tijd kunt vinden om sociaal te zijn, dan ben je juist asociaal. (Als je chagrijnig bent kun je beter thuis blijven, dan toch naar het feestje te gaan waar je geen zin in hebt.)

Ik wil toch!

Is jouw bedrijf niet of minder geschikt voor social, maar wil je toch? Er is een grote groep bedrijven die wel wat met social media kan, maar waarvan je vooraf kunt zeggen dat ze geen daverend succes zullen worden. Een van mijn klanten is een installatiebedrijf. Hoewel zij leuke dingen kunnen laten zien aan mensen die hierin geïnteresseerd zijn, is deze groep niet heel groot. Dit installatiebedrijf is zich hiervan bewust en past zijn doelen voor social hierop aan. Het wil transparant zijn en mogelijke geïnteresseerden de kans geven inzicht te krijgen in wat het doet. Hoewel de volgersgroep niet groot is, is het bereik van de berichten wel hoog en zijn de reacties erg positief. Doelen bijstellen is dus een alternatief voor niet-aanwezig zijn op social.

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s