Tools voor social

Tools

Het gebruik van social media kan soms veel makkelijker. Gelukkig is er de wereld aan tools om het voor jou makkelijker te maken. In deze blog de social media management tools.

Met een social media management tool wordt jouw social media-gebruik eenvoudiger gemaakt. Er bestaan heel veel verschillende tools die uiteenlopende mogelijkheden hebben. Sommige tools zijn bedoeld om te monitoren wat er over jouw bedrijf wordt gezegd. Sommige tools zijn puur om statistieken te analyseren. Andere tools zijn bedoeld om berichten te zenden. En vanuit weer andere tools kun je ook gesprekken voeren met klanten.

Voor MKB’ers zijn tools die jou helpen met berichten zenden het meest geschikt. Wanneer je verschillende social media-kanalen inzet, kan een tool die jou hierbij helpt erg prettig zijn. Je verzamelt al jouw kanalen op één plek en kunt vanaf daar berichten uitsturen, berichten plannen en in sommige gevallen ook statistieken analyseren. Dit gaat stukken sneller dan op ieder netwerk inloggen, berichten schrijven en statistieken analyseren.

Onlangs ben ik met een nieuwe social media tool gaan werken. Na weken van research doen en testen ben ik uitgekomen op Obi4wan. We kregen een cursus en inmiddels ben ik redelijk gewend aan de tool. Voor mij werkt hij super. Maar het is een betaalde tool. Voor de gemiddelde MKB-ondernemer is dat geen optie. (Zeker als je de prijzen van sommige tools ziet.) Ik leg je in deze blog twee tools voor die gratis zijn.

Hootsuite

Hootsuite is de bekendste social media tool (naast Tweetdeck, maar deze is alleen geschikt voor Twitter). Deze tool heeft een monitor-, plan- en analysefunctie, en is geschikt voor bijna alle netwerken. Een aantal hiervan is gratis toe te voegen. Wil je echter meer dan drie social media- profielen toevoegen, of minder populaire netwerken, dan moet je betalen. Gebruik je alleen Facebook en Twitter (en LinkedIn) dan is Houtsuite prima geschikt voor jou.

Houtsuite werkt met streams: lijsten waarin je bijvoorbeeld ziet wat er over jouw bedrijf wordt gezegd, wat jij plaatst en welke berichten er op jouw pagina binnenkomen. Hoewel er erg veel mogelijkheden zijn vind ik Houtsuite soms wat onoverzichtelijk, vooral door de streams. Ik kan me wel voorstellen dat dit prettig werkt als je heel veel berichten binnenkrijgt. Is dit bij jou niet het geval en zie je die berichten ook wel binnenkomen op Facebook? Dan is Buffer misschien geschikter voor jou.

Buffer

Buffer is zo eenvoudig als maar kan. Je koppelt je pagina’s en schrijft berichten die je wilt versturen. Je kunt ze plannen, maar je kunt ze ook in de rij zetten. Berichten die in een rij staan worden volgens een schema, dat je zelf kunt instellen, gepubliceerd. Merk je bijvoorbeeld dat berichten op zaterdag om 10:14 de meeste interactie opleveren, dan stel je dat als publicatiemoment in. Op ieder publicatiemoment publiceert Buffer dan voor jou een bericht uit de rij. Ook zit er een eenvoudige analysefunctie in Buffer.

Buffer is supersimpel en als je alleen wat ‘zendgemak’ zoekt, dan raad ik je deze tool aan.

Voor de meeste social media tools geldt dat deze jou helpen met zenden. Vergeet niet dat interactie een essentieel onderdeel van social media is. Monitor dus reacties, reageer en stuur berichten uit die interactie ontlokken.

Kijk ook voor Infographics met social media tools hier en hier.

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s