Beginnen met bloggen voor ondernemers

blog2

Vorige week schreef ik over waarom ondernemers moeten bloggen. Uiteraard heb ik je met mijn complete lijst en prachtig  geformuleerde argumenten overtuigd en kun je niet wachten om aan de slag te gaan;) Zo niet, lees ‘m dan nog een keer. Deze week schrijf ik over hoe je begint en geeft ik een aantal tips waar ik zelf wat aan heb gehad. Ik kan je in één blogpost niet alles vertellen wat je moet weten over bloggen dus onderaan een leestip voor degenen die aan de slag gaan. 

Onderwerp en doelgroep

Begin met een onderwerp. Wat doet jouw bedrijf? Wat doe jij binnen dit bedrijf? En vraag jezelf af of dit iets is waarover jouw klanten zouden willen lezen. Je schrijft namelijk voor hen (en een beetje omdat je het leuk vindt om te schrijven). Het onderwerp moet dus leuk zijn, maar dat geldt ook voor jouw schrijfstijl. Houdt het luchtig en eenvoudig, want jouw blog moet voor lezers ontspannend zijn.

En als we het dan toch over lezers hebben: beschrijf je doelgroep. Hoe oud zijn ze, wat doen ze, hoe willen ze aangesproken worden en wat wil je van hen? Daar stem je je blogposts op af.

Iets voor het oog

Bij een blog gaat het natuurlijk om de tekst. Maar maak de post ook visueel aantrekkelijk. Kijk als eerste naar de opmaak van de blogpagina. Past dat bij jouw bedrijf en het onderwerp waarover je blogt? Maken de kleuren het makkelijk leesbaar? Bekijk vervolgens iedere blogpost kritisch. Voeg afbeeldingen toe en laat quotes er uit springen. Opsommingen trekken de aandacht dus verwerk deze ook eens in blogs. Zorg dat iedere blogpost niet langer dan 1 A4 is. (400 woorden is al lang genoeg.) Gebruik kopjes, interpunctie en zorg dat er geen spel- en taalfouten in je teksten staan. (En ja dat is moeilijk, maar doe je best.) En heel belangrijk: een aantrekkelijke titel.

En heel belangrijk: zorg voor een aantrekkelijke titel.

Help! Reacties!

Je weet dat je het goed doet als er reacties komen op je blog. In de wereld van bloggers wordt veel gelezen maar relatief weinig gereageerd. Je kunt dus trots zijn als iemand een compliment plaatst, een vraag stelt of jouw blogpost herblogt. En vergeet dan niet te reageren. Voor blogs geldt wat ook voor social geldt: altijd reageren. Ook als het commentaar negatief is. Negatieve commentaren zijn kansen om jezelf te verbeteren.

Houd vol!

Beginnen is niet het moeilijkste aan bloggen. Het volhouden is een grotere uitdaging. Want wat als je een keer een drukke week hebt? Of als je geen inspiratie hebt? Probeer ook dan iedere week een blog te blijven schrijven. Je lezers rekenen er immers op. Hierbij kan een contentplanning helpen. Daarin maak je een planning voor de komende 3, 6 of 12 maanden. Bedenk alvast thema’s die je wilt bespreken in je blogposts.

Do what you love

Mijn belangrijkste tip is dat je moet schrijven over wat je leuk vindt. A. Omdat jij het niet vol gaat houden om iedere week te bloggen als je er geen plezier in hebt en B. Omdat de blog niet gelezen zal worden als jij niet met passie schrijft. Maak jouw blog uniek door persoonlijke elementen toe te voegen. Dit zit in je schrijfstijl, maar ook in persoonlijke anekdotes, het toevoegen van een foto van jezelf en in het met persoonlijke titel reageren op volgers.

Schrijf over wat je leuk vindt

Ja ik wil!

Enthousiast geworden? Schaf het boek Bloggen als een pro van Elja Daae aan. Deze leest lekker weg en Elja komt met goede en bruikbare tips die je (op weg) kunnen helpen.

Heb jij een blog? Dan zou ik die graag willen lezen. Laat de link in een reactie achter of stuur me een berichtje op Twitter!

4 gedachtes over “Beginnen met bloggen voor ondernemers

  1. Ik blog al jaren, blijf het leuk vinden, onderwerpen te over – https://boerin.wordpress.com/
    Al je tips kloppen. Zelf houd ik de tekst minimaal en de tekst moet informatief en luchtig zijn. Ik plaats vrijwel geen tekst zonder beeld. Het voordeel van een blog is dat lezers zich niet hoeven te registreren om je teksten te lezen/je blog te volgen (kan via RSS) en – eventueel – te reageren. Ik heb wel het idee dat bloggen een beetje ‘ouderwets’ begint te raken, er zijn zo veel sociale media. Je kunt niet overal actief zijn en iedereen op alle media volgen. Ik heb daar in ieder geval geen tijd voor.

    Like

    • Hi Hendrika,

      Wat een leuke blog heb je! Geweldig hoe je lezers een kijkje in jouw wereld geeft. Je bent ook een goed voorbeeld van een informatieve en luchtige schrijfster. Daardoor is jouw blog makkelijk te volgen. Want door de informatie overload die sociale media teweegbrengen willen we graag blogs volgen die makkelijk tot je te nemen zijn.

      Like

  2. Hoi! Ik heb net een blog gestart op wordpress, nu heb ik een aantal vrienden die mij willen volgen maar ze moeten hun eerst registreren om zelf een blog aan te maken? Is dit normaal? Kan je geen blog volgen op een andere manier? Help!! ☺️ alvast bedankt!

    Like

    • Hi Julie,
      Wat leuk dat je een blog bent gestart!
      Als je op WordPress inlogt kun je onder ‘Instellingen’ naar beneden scrollen tot ‘Instellingen volgers’. Ik heb hier het vinkje voor ‘Toon de Volgen-knop aan uitgelogde gebruikers.’ aangezet. Dan komt er rechts onderaan je blog een functie te staan waar mensen hun e-mail adres kunnen invullen.
      Heb je hiermee antwoord op je vraag?

      Like

Geef een reactie

