Hoe winacties legaal en leuk zijn

Like Share en win

DEEL dit bericht, LIKE onze pagina en WIN een iPad! Of een kinderwagen! Of een reisje naar Disneyland! Als je Facebook hebt, dan kan het niet anders dan dat je deze acties voorbij hebt zien komen. Maar wist je dat dit helemaal niet mag?

Facebook zegt over like-acties het volgende:

You must not incentivize people to use social plugins or to like a Page. This includes offering rewards, or gating apps or app content based on whether or not a person has liked a Page.

Oftewel: je mag mensen niet vragen de pagina te liken voordat ze kunnen meedoen met een winactie. Deze regel is opgesteld om ervoor te zorgen dat mensen die een pagina liken, ook echt geïnteresseerd zijn in de pagina. Nou is het zo dat Facebook deze regel niet heel streng naleeft. De meeste pagina’s die een like-, deel- en winactie brengen weten niet dat het officieel niet mag. Het gebeurt zelden dat dit wordt afgestraft door de pagina te blokkeren.

Win unieke Allstars

Stel je voor: een schoenenwinkel verloot een uniek paar Allstars onder iedereen die zijn pagina liket en het bericht deelt. ‘Leuk’ denk je en je drukt op de Like-knop. Vervolgens win je niet, maar blijf je wel alle updates in je tijdlijn zien van de schoenenwinkel uit Eindhoven. En dat terwijl jij in Meppel woont. Wat doe je vervolgens? Juist: je klikt op niet meer volgen, want je hebt niets aan de berichten van deze schoenenwinkel.

Heeft de schoenenwinkel dan wat aan jou als nieuwe liker van de pagina? Je helpt eenmalig mee om zijn naamsbekendheid te vergroten door zijn bericht te delen. That’s it.

Nou geldt dit niet voor alle volgers die zijn geworven met een like-, deel- en winactie. Iedereen die in Eindhoven woont valt wel in de (relevante) doelgroep van de schoenenwinkel. Ook omdat hij Allstars verkoopt en de nieuwe volgers geïnteresseerd zijn in Allstars.

Wat mag wel

Maar het mag dus niet. En terecht, want op sommige dagen werd ik gek van alle acties waaraan mijn vrienden deelnamen. Facebook heeft gelukkig iets in het algoritme aangepast waardoor we deze acties minder te zien krijgen. Dit dwingt ondernemers om creatiever te worden met winacties. Een aantal suggesties dat binnen de regels van Facebook valt:

  1. Vraag mensen alleen de post te liken om mee te doen. Dit is laagdrempelig en krijgt vaak hoge respons. Hiermee stimuleer je wel het virale effect en mensen gaan vaak toch spontaan de pagina liken of het bericht delen.
  2. Stel een prijsvraag op. Door te reageren op de post kunnen mensen winnen. Ook dit stimuleert het virale effect en hiermee betrek je mensen bij jouw bedrijf. Want als ze nu op jouw bericht reageren, dan is de kans groot dat jouw volgende bericht ook in hun tijdlijn voorbijk
  3. Vraag mensen foto’s of teksten te delen op jouw bedrijfspagina. Dit is slechts voor sommige bedrijven waardevol. Je moet een product hebben waarmee mensen zich graag identificeren of dat ze heel graag willen hebben. (Voor een gratis smoothie maken mensen geen selfie.)
  4. Combineer een offline-actie met Facebook. Druk bijvoorbeeld een flyer die mensen vraagt de pagina te liken om kans te maken op een prijs. Deze flyers kun je uitdelen om mensen de kans geven de pagina of een bericht te liken wanneer het hen uitkomt.
  5. Vraag mensen om te stemmen op een actie. Bijvoorbeeld: met een like stem je op de linkerfoto en een reactie op de rechterfoto. Het product op de foto met de meeste stemmen wordt verloot onder alle deelnemers.
  6. Ook kun je een Facebook-app (laten) maken voor een actie. Dit kost echter tijd en geld, want je moet wel een echt goede actie bedenken om je investeringen in de app terug te zien. En 500 nieuwe likers is vaak onvoldoende ROI.

Ik doe persoonlijk zelden mee aan winacties. Wanneer ik ze voorbij zie komen bij anderen vind ik dat irritant. Maar mijn ervaring is wel dat ze voor ondernemers werken, al dan niet in een vorm die door Facebook wordt geaccepteerd. Je werft er volgers mee, van wie een deel na de actie afvalt, maar een ander deel (relevante volgers) blijft hangen. Belangrijk is dat je relevant en creatief bent: trek mensen aan die waarschijnlijk ooit echt iets bij je zullen kopen. En zorg dat je actie zo creatief is dat mensen willen meedoen. Heb jij zo’n leuke actie opgezet? Deel ’m met ons!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s