Social media voor interne communicatie

Intern social media

Social media zijn niet alleen bedoeld voor de communicatie naar buiten. Ook jij en jouw medewerkers kunnen er gebruik van maken om efficiënter te werken. Waarom? En hoe? Dit lees je in deze blog.

Waarom social media voor je medewerkers

Als je de laatste jaren niet onder een steen hebt gezeten, heb jij als ondernemer een website, een Facebookpagina en (soms) Twitter. Hiermee communiceren we met onze (potentiële) klanten. Maar hoe communiceer jij met jouw medewerkers? Hang je het nieuwe werkrooster in de kantine? Of verstuur je die via e-mail? En wat communiceer je nog meer met hen?

Mobile first

Veel MKB-ondernemers hebben weekend- en vakantiekrachten naast hun vaste werknemers. Generatie Y is opgegroeid met social. Als je ze vraagt hoe ze willen communiceren met hun collega’s zul je een antwoord krijgen dat lijkt op ‘Via Facebook of met een app’. En waarom niet? Ook generatie X en eerder hebben een smartphone (men voelt zich naakt als men deze een dag vergeet) en bijna iedereen heeft Facebook op zijn of haar telefoon. Mobile is dus de meest directe en meest zekere manier om mensen te bereiken.

WhatsAppgroep

Een WhatsAppgroep voor medewerkers is voor sommige bedrijven al heel gewoon. Zeker als je MKB-ondernemer bent en 1 tot 10 mensen in dienst hebt. In dat geval is zo’n groep handig, omdat je in één keer alle medewerkers bereikt. Je kunt in de groep bijvoorbeeld het werkrooster delen. Maar jouw medewerkers kunnen er nog meer mee: onderling diensten ruilen, vragen stellen over werkwijzen, vragen van klanten doorspelen of een aandachtspunt voor de volgende dag communiceren. In plaats van dat alles op de schouders van de baas komt, kunnen medewerkers onderling al veel problemen tackelen en kennis delen om efficiënter te werken.

Medewerkers kunnen onderling al veel problemen tackelen en kennis delen

Apps

Grotere bedrijven hebben vaak een sociaal intranet of ze zetten apps in als Slack of Yammer. Deze apps zijn speciaal ontworpen voor bedrijven om intern te communiceren en zijn in staat verschillende communicatiekanalen te verbinden. Vaak zijn MKB-bedrijven zó klein dat het gebruiken van WhatsApp veel beter voldoet. Als je meer dan 15 medewerkers in dienst hebt, is het wellicht verstandig om een van deze apps eens te bekijken.

Facebook & LinkedIn

Facebook en LinkedIn bieden beide de optie om (besloten) groepen aan te maken. Ook deze groepen zijn geschikt om te gebruiken voor de communicatie met jouw medewerkers. Het nadeel is wel dat lang niet iedereen een LinkedInprofiel heeft. Ook willen mensen soms werk en privé gescheiden houden en dan is Facebook geen optie.

Mijn mening

Mijn voorkeur gaat uit naar WhatsApp. De app wordt door veel mensen al gebruikt (apps als Yammer moeten worden gedownload ). Bij WhatsApp is de kans ook groter dat men de berichten leest, in tegenstelling tot Facebook en LinkedIn. Het enige nadeel van WhatsApp is dat het flink irritant kan worden op het moment dat alle medewerkers hun vrije-dag-selfies gaan delen via de groep. Stel daarom wat regels op voor deze groep.

Gebruik jij WhatsApp met jouw medewerkers? Of kies je een andere manier om intern te communiceren?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s