5 voorwaarden voor een succesvol social mediabeleid

Communicatieroos- Blok

Wil jij jouw bedrijfspagina op Facebook goed inzetten? Zorg dan dat je de social media-activiteiten goed georganiseerd hebt. Bijvoorbeeld met behulp van de communicatieroos.

Ik besprak eerder social mediamodellen in mijn blog. Waarom? Ik werk graag gestructureerd en modellen zorgen voor structuur. Ook heb ik voor mijn scriptie onderzoek gedaan naar social mediastrategieën en -modellen en ben ik een hoop tegengekomen dat toepasbaar is voor een MKB-ondernemer. Kortom: ik ben enthousiast over modellen en wil dat graag met jullie delen.

De communicatieroos (Paul Blok) is vrij eenvoudig en goed toepasbaar voor ondernemers. Het model bestaat uit vijf onderdelen die allemaal belangrijk zijn. Laat je er een liggen, dan haal je niet het optimale uit social media.

Social is als vriendschap

Het eerste punt is direct een dat veel bedrijven laten liggen. Ondernemers zijn vaak bezig met het naar buiten sturen van hun eigen reclame-uitingen. Luisteren naar anderen wordt weinig gedaan. Terwijl dat essentieel is om een waardevolle relatie te onderhouden met fans. Vergelijk het eens met een vriendschap: als een vriend(in) het constant over zichzelf heeft en nooit iets aan jou vraagt, dan haak je op den duur toch ook af?! Luister daarom online naar je fans. En niet alleen naar wat ze je vertellen op jouw Facebookpagina. Kijk ook naar wat ze op Twitter over je zeggen, op reviewsites en blogs. Welke conclusie kun je daaruit trekken?

Neem klachten serieus

En als je dan toch aan het luisteren bent, kun je je fans best een reactie geven. Laat weten dat je naar ze luistert: niet alleen als ze je een compliment geven, maar ook bij klachten. Regelmatig kom ik op Facebook negatieve recensies tegen waarop niet wordt gereageerd. Als ik dat zie, daalt mijn vertrouwen in een bedrijf. Waarom? Fouten maken: dat kan gebeuren. Het gaat erom hoe je deze fouten corrigeert. En als een bedrijf klachten niet aanpakt, krijg ik het gevoel dat ze hun klanten niet serieus nemen. Reageer dus altijd!

Wees waardevol voor volgers

En natuurlijk mag je zelf ook berichten de wereld in sturen. Je hebt geen Facebookpagina om je stil te houden. Onderdeel van de berichtgeving kan promotie van jouw bedrijf zijn. Neem hierbij de 20/80-regel in acht: 20% reclame vs. 80% leuke content voor jouw fans. Met leuke content bedoel ik dat (potentiële) klanten het waardevol vinden. Voorbeelden zijn: tips over jouw product, foto’s die mensen laten lachen, artikelen die fans helpen of informatie over de omgeving.

Je hebt je fans nodig

Dan ga je een stapje verder. We zijn allemaal dol op mond-tot-mondreclame. Als de buurman zegt dat product x goed is, dan koop jij niet product y (tenzij je de buurman niet zo aardig vindt). Zou het niet geweldig zijn als al jouw Facebookvriendjes jouw producten aanraden aan buren? Dan heb je ambassadeurs en dat is waar activeren over gaat. Van klanten ambassadeurs maken kan op heel veel verschillende manieren. In de beschrijving van zijn model noemt Paul Blok dat dat effectief kan door fans te laten meedenken over jouw producten en diensten. Maar het kan natuurlijk ook door ze te motiveren om positieve recensies te geven op Facebook.

Krijg het personeel mee

Het laatste onderdeel (en als structuurfreak mijn favoriet) is organiseren. Zorg dat je intern alles op orde hebt. Je kunt het niet alleen en dat moet je ook zeker niet willen. Je wilt je fans activeren om ambassadeurs te worden, maar jouw medewerkers zijn dat al. Hen heb je nodig om hun persoonlijke social media in te zetten ten behoeve van het bedrijf. En daarnaast om content te creëren voor de Facebookpagina. Zorg daarom voor draagvlak bij de medewerkers en bied ze ook de tijd en middelen om meer te leren over social, zodat zij Facebook nóg beter kunnen inzetten voor jouw bedrijf.

Geef een reactie

