Facebook statistieken

facebook statistieken

Je wilt toch beter worden met Facebook? Je wilt toch dat meer en meer mensen de pagina liken en jouw berichten gaan delen? Dan moet je statistieken analyseren, evalueren en vervolgens optimaliseren.

Wanneer je bij de statistieken van jouw pagina kijkt, krijg je een overload aan tabellen, grafieken en… cijfers. Ik kan mezelf uren verliezen in het uitpluizen van statistieken maar er zijn ook mensen die er een bloedhekel aan hebben. En als ik een export maak met eindeloze rijen cijfers, dan kan ik me daar wel wat bij voorstellen. In deze blogpost geeft ik een overzicht van een aantal belangrijke statistieken. Daarbij moet wel gezegd worden dat wat belangrijk is per ondernemer verschilt. Gebruik deze blog als handvatten, maar ontdek vervolgens zelf waar je wat aan hebt en aan wat niet.

Vind-ik-leuks

Nvinikleuksavigeer naar tabblad Vind-ik-leuks en scroll naar de grafiek Nettoaantal vind-ik-leuks. Indien je alleen maar blauwe piekjes ziet mag je proosten: er komen steeds meer nieuwe vind-ik-leuks bij. Top! Zie je een rood dal (bijvoorbeeld op 12 september), dan betekent dit dat er ook mensen afvallen. Afvallers betekent actie ondernemen. Wat heb je op 12 september gepost? Kan dit iets te maken hebben met de daling in het aantal likes? Kun je dat soort berichten beter maar niet weer plaatsen?

 

Bereik

bereikNavigeer naar tabblad Bereik en scroll naar de grafiek Bereik van bericht. Hier zien we (hoera) alleen maar piekjes. Deze geven aan op welke dagen jouw berichten het meeste publiek hebben bereikt. Vervolgens kun je in jouw tijdlijn op de betreffende dag kijken welk(e) bericht(en) je hebt geplaatst. Dit deed je goed, want deze berichten zorgden voor een hoog bereik (en mond-tot-mondreclame). Vaker doen dus. Als je rechts van de grafiek onder Benchmark op organisch klikt, kun je zien hoe je het de afgelopen periode hebt gedaan ten opzichte van de voorgaande periode. (De duur van de periode kun je rechts boven aan de pagina aanpassen).

Berichten

Navigeer naar tabblad Berichten en scroll naar de tabel Alle gepubliceerde berichten. Deze tabel is erg handig in combinatie met bovenstaande twee punten. Deze tabel laat per bericht zien hoe goed dit scoorde. Rechts boven aan deze grafiek staat een pijltje. Door hierop te klikken kun je verschillende waarden zichtbaar maken. Ik vind vooral de Mate van betrokkenheid interessant. Wanneer je deze functie aanvinkt, krijg je te zien hoe veel mensen (van alle mensen die je hebt bereikt met het bericht) betrokken waren bij het bericht. Hoe hoger dit percentage, hoe beter.

Dit vraagt om wat uitleg: de mate van betrokkenheid is een percentage dat bepaalt hoe veel mensen iets met het bericht gedaan hebben. Onder iets verstaan we: liken, delen, reageren en klikken op het bericht. Verricht een fan van jouw pagina een van deze handelingen, dan is deze betrokken bij jouw bericht. Top, want dan heb je iets goed gedaan.J

Meer meer meer

Ben je (net als ik) dol op cijfers, dan kun je een export maken van de statistieken van jouw pagina. Als je in Statistieken zit, vind je rechts boven aan de pagina in de witte balk Exporteren. Wanneer je hierop klikt, kun je ervoor kiezen om de paginagegevens, de berichtgegevens of de videogegevens te exporteren. Mijn ervaring is dat veel van wat in deze export staat niet relevant is voor MKB-ondernemers. Dit omdat MKB-ondernemers vaak een klein bereik hebben en de gegevens ver uitgesplitst worden. (Voor grote bedrijven zijn deze mogelijkheden wel erg interessant). Ik gebruik voor mijn klanten slechts een klein deel van de export, maar het deel dat ik gebruik onthult boeiende geheimen. 😉

Doe jij wat met de statistieken van je Facebookpagina?

2 gedachtes over “Facebook statistieken

    • Er is de mogelijkheid om tot 3 maanden te exporteren. Dit doe je door de start en eind data handmatig te selecteren. Helaas is tot een jaar terug exporteren niet mogelijk. De enige optie is om 4 exports van 3 maanden te maken. De export mogelijkheden zijn een stuk uitgebreider voor de posts die je op Facebook geadverteerd hebt. Daar kun bijvoorbeeld wel de data van een jaar uitdraaien. Helaas heb je daar niets aan voor ‘gewone’ posts.

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

