Adverteren op Instagram

Instagram ads

Hoewel veel ondernemers nu pas de mogelijkheden van Facebook Advertising ontdekken, heeft Facebook de volgende stap al doorgevoerd: adverteren op Instagram. Sinds afgelopen week is het mogelijk.

Een aantal bedrijven in Nederland heeft al mogen testen met het medium. We mochten meegenieten van hun inzichten en nu is het aan jou. Ja, ook jij, lokale kapster. Heb je een Instagram-account, dan kun je adverteren!

(Noot: De functie wordt op dit moment nog uitgerold dus het kan zijn dat jij deze nog niet hebt.)

Over de lancering afgelopen donderdag heeft menig marketingcommunicatie-blog al gepost en menig Instagramgebruiker al zijn mening gegeven. Ik heb jammer genoeg niet kunnen testen, maar ik heb me wel vastgebeten in de artikelen van mensen die dat al wel konden doen. (En natuurlijk enthousiast op de advertenties in mijn Instagramfeed geklikt om te kijken wat er gebeurt.) Wat ik heb geleerd, wil ik graag met jullie delen.

Voor wie?

Instagram is hét netwerk voor bedrijven die iets willen laten zien. Ben je een visueel aantrekkelijk merk, of verkoop je visueel aantrekkelijke producten, dan is Instagram jouw ding. Mensen zijn dol op mooie plaatjes en een goed visual verhaal. Heb je weinig ‘leuks’ te laten zien, dan is dit fotonetwerk minder geschikt voor jouw bedrijf.

En dat geldt ook voor het adverteren. Of zelfs juist voor adverteren. De beste advertenties zijn degene die je even doen pauzeren of doen lachen. Die blijf je je herinneren. Instagram wil de kwaliteit van de advertenties waarborgen en ik vermoed dat dit in de loop der tijd resulteert in hoge kosten voor minder likeable advertenties.

Hoe adverteer ik op Instagram?

Adverteren op Instagram kan via Facebook Power Editor. Je doorloopt dezelfde stappen als wanneer je een advertentie voor Facebook aanmaakt. In de advertentieset vink je bij Plaatsing aan dat je wilt adverteren op Instagram. Daarna kun je de advertentie tagetten en opmaken zoals je gewend bent in Power Editor.

Dat je op Instagram foto’s promoot is een gegeven. Ook de carousel (tot 5 foto’s in een post) promoten kan. En video’s behoren tot de mogelijkheden. En wel tot een lengte van 30 seconden. (Een gewone post beperkt de video’s tot 15 seconden.)

Er zijn wel wat verschillen met adverteren op Facebook. Zo kun je alleen adverteren op de doelstellingen website klikken, app installatie voor mobiel en videoweergaven. Ook kun je de plaatsing niet bepalen (op Facebook kun je kiezen waar je advertentie verschijnt, bijvoorbeeld in het nieuwsoverzicht.) De advertentie in Instagram verschijnt gewoon in de tijdlijn van Instagramgebruikers.

Resultaten

Een nadeel van adverteren op Instagram: het bereik is minder hoog dan op Facebook. Waar Facebook dagelijks wordt bezocht door 6,6 miljoen Nederlanders zijn dat er op Instagram 722.000 (Social Media Onderzoek 2015).

Maar aan de andere kant: de kosten van het adverteren op Instagram zijn op dit moment nog laag en de CTR hoog. Daarnaast is Instagram een netwerk waarmee je meer engagement krijgt dan op andere sociale netwerken. Hartjes (likes) verzamelen is nergens zo makkelijk.

Van uitstel komt afstel (en hoge kosten)

Adverteren op Instagram is op dit moment nog goedkoop. Het is er nét. In de komende tijd zullen meer en meer bedrijven en ondernemers de mogelijkheden gaan ontdekken. En hoe meer mensen willen adverteren, hoe duurder het zal worden. Je vecht namelijk om een plekje, samen met alle andere adverteerders. Ben je van plan iets met Instagram te doen, doe dat dan nu!

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s