Tekst is belangrijk!

tekst

Bijna iedere post die je in je Facebook-tijdlijn voorbij ziet komen bevat een foto. Zeker als de post van een bedrijf komt. Waarom? Omdat een post zonder foto of video vaak een laag bereik en weinig interactie oplevert. Maar de tekst die bij de foto staat is minstens zo belangrijk.

Tekst zie ik als een belangrijk onderdeel van een post. Voor mij is tekst een aanvulling op de foto, video of link, waarin ik duidelijk probeer te maken wat ik van de volgers wil. Dit kan zijn dat ze op de link klikken, de video bekijken, of reageren op een vraag. Maar ook dat ik de volgers wil laten lachen of aan het denken wil zetten.

Lengte Facebookpost

De lengte van een Facebookpost is erg belangrijk. De aandachtsspanne van de mens is de laatste jaren behoorlijk korter geworden. Ik merk dat ik mijn tijdlijn op Facebook meer scan dan lees. Een post met veel tekst sla ik vaak over. Geldt dit ook voor jou? Als een bericht kort is, nemen we wel de moeite om het te lezen.

Enkele jaren geleden las ik ergens dat de ideale lengte van een Facebookpost 140 tekens is. In deze blog wilde ik hier graag een bron bij noemen, maar tot mijn verbazing wijzen recentere onderzoeken uit dat de ideale Facebookpost tegenwoordig nog maar 40 tekens lang is. (Een post van 40 tekens zorgt voor 86% meer interactie dan een langer bericht.) Je hebt dus nog maar 40 tekens waarin je je volgers kunt vertellen wat je kwijt wilt om hen aan te zetten tot actie.

B2C: creatief met tekst

Een van de grootste valkuilen van bedrijven op social media is dat ze willen verkopen. Maar eindeloos je producten en aanbiedingen op Facebook delen levert vaak (te) weinig op. Ondernemers moeten dus op zoek naar andere manieren om bij de klant onder de aandacht te komen. Ik ga ervan uit dat een goede relatie met de klant de gunfactor bevordert. Vinden mensen je aardig, dan kopen ze bij jou. Voor mijn klanten probeer ik de bedrijfspagina zo leuk en waardevol mogelijk te maken, met af en toe een post van een product.

En leuk zijn met tekst kan absoluut, bijvoorbeeld met woordgrapjes. We hebben allemaal weleens een melige bui met onze collega’s, waarin we per ongeluk op (flauwe) woordgrapjes komen. Heb je weer zo’n bui? Kijk dan of je hier ook iets mee kunt op social. Maak er een tekening bij of zoek een foto en kijk of jullie volgers er ook om kunnen lachen.

B2B: kennis delen

Ik werk hoofdzakelijk voor B2C-bedrijven, maar een enkele keer heb ik een B2B-klant. Deze ondernemers hebben veel minder om te laten zien op social dan bijvoorbeeld een kledingwinkel. Hun business is namelijk vaak intellectueel: advies aan bedrijven, systemen, ondersteunende producten/diensten. De informatie die zij kunnen delen op social media is dan ook vaak kennis, oftewel tekst. Door kennis te delen op social, laat je klanten zien dat je competent bent en dat je bereid bent om mensen te helpen. Door kleine tips en tricks weg te geven, kun je het hart van een (potentiële) klant veroveren.

Nou is kennis delen in 40 tekens best wel een uitdaging. Veel verder dan een alleenstaande kreet kom je niet. Een manier om daarmee om te gaan is door je kennis op je website te delen, in bijvoorbeeld een blog. Dan hoef je in jouw Facebookpost alleen te vertellen waarover je kennis deelt en te verwijzen naar de blog. De tekst dient dus om mensen door te laten klikken naar jouw website.

Huiswerk

Tekst is echt een essentieel onderdeel van een Facebookpost. Iets dat in mijn ogen vaak onderschat wordt. Ik heb een opdracht voor je: bedenk bij het plaatsen van je volgende Facebookpost het volgende. Hoe lang is de tekst? Wat wil ik dat mijn fans doen? Zet de tekst bij de post aan tot die actie? Is de tekst leuk of waardevol? Succes!

Plaats een reactie