Inspirerende voorbeelden van Pinterest

pinterest

Heb jij een product dat mooi of leuk is om te zien? Zit je als bedrijf op Pinterest? Nee? Dan wordt dat hoog tijd…

Begin dit jaar schreef ik over wat Pinterest inhoudt. Mijn favoriete sociale medium is Pinterest. Ik kan er terecht voor ideeën, recepten, inspiratie, als ik wil lachen… Het houdt niet op! Maar voor bedrijven kan Pinterest ook een goed medium zijn. Let wel: lang niet voor alle bedrijven. Je moet wel echt iets leuks te vertonen hebben, wil je scoren op Pinterest. Maar áls je dat hebt, kan dit netwerk misschien wel meer voor je doen dan Facebook.

Koopknop in ontwikkeling

Pinterest heeft namelijk een Buy it-knop en Facebook nog niet (al wordt daar wel aan gewerkt). Weliswaar alleen in de VS, maar Europa zal vast snel volgen. Omzet genereren via Pinterest is dus een reële mogelijkheid. Daarbij moet ik wel vermelden dat een bedrijf over het algemeen een jaar bezig is voordat dit daadwerkelijk verkoopt via het netwerk. Maar eenmaal gepind, blijft het voor altijd op Pinterest. Het kan dus best zijn dat je over twee jaar nóg inkomsten genereert van pins die je vandaag plaatst.

Leuk verkopen

Een van de krachten van Pinterest is dat het zo enorm leuk is om als consument erop aanwezig te zijn. Ik vermaak me er soms uren mee en met mij nog zo’n 1,4 miljoen Nederlanders. En 97% van de pinners gebruikt Pinterest om zich te oriënteren op toekomstige aankopen. Op Facebook zien we reclame-posts voorbijkomen en ergeren we ons daaraan. Op Pinterest gaan we die bedrijven juist volgen. Want wie kan een pin met een prachtig horloge zien en zeggen ‘Bah reclame. Dat wil ik niet hoor!’ Op Pinterest verwachten we dingen te zien die mooi zijn en zijn we veel sneller geneigd om (mooie) reclamepins te pinnen op onze borden. Sterker nog: twee derde van de content op Pinterest komt van bedrijven.

Haal inspiratie uit grote merken

Als MKB’er is het natuurlijk moeilijk om grote merken te evenaren in hun producten. Maar je kunt ze wel gebruiken als inspiratie. Een van de beste merken op Pinterest is Nordstrom. Verkoop jij modeproducten, dan is deze pinner het volgen waard. Op deze pagina zie je niet alleen borden met producten van Nordstrom, maar ook borden die er weinig of niets mee te maken hebben. Nordstrom heeft een plek gecreëerd waar mensen interesses kunnen delen. En dat die inspiratie samenvalt met de producten die Nordstrom verkoopt is een bindende factor voor de fans: jij en het bedrijf delen namelijk een interesse (in katten bijvoorbeeld).

Deel wat deelbaar is

Chocstar heeft het wel erg makkelijk op Pinterest. Dit bedrijf verkoopt namelijk chocolade. (Je kunt op z’n website zelf chocolade samenstellen. Cadeautip!) En wie is er nou niet dol op chocolade? Juist. Chocolade is een buitengewoon pinbaar product. Chocstar pint z’n eigen producten op z’n borden, maar ook quotes en recepten van anderen. En het is heerlijk om dat bedrijf te volgen op Pinterest. Wanneer mensen dat doen en regelmatig een pin van Chocstar voorbij zien komen, blijft het bedrijf ‘top of mind’. En op het moment dat ze iemand een cadeau willen geven is daar Chocstar! Naar mijn idee grijpt het bedrijf niet alle kansen dat het kan grijpen. Ik zou ze namelijk wel vaker voorbij willen zien komen in mijn tijdlijn. Daarnaast zou het ook community kunnen opbouwen door pinners opdrachten te geven. Bijvoorbeeld: stel een bord samen waarop je unieke ingrediënten voor een reep chocolade verzamelt. Het leukste bord wint een prijs en die ingrediënten worden meegenomen op de website.

Fans een stem geven

BJ Restaurants is een goed voorbeeld voor restaurants op Pinterest. Het heeft niet alleen borden met z’n eigen gerechten, maar ook een bord met ‘Beer humor’. Daarnaast is er een bord met favoriete recepten van z’n volgers. Volgers kunnen op dat bord pinnen en BJ Restaurants haalt daar inspiratie uit voor z’n gerechten. Ook nog noemenswaardig: het bord ‘Fan Photos’. Pint een van de gasten een foto, dan deelt BJ Restaurants het op z’n eigen account. Een goede manier om je fans te bedanken voor het fan zijn!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s