Jouw winteractie promoten op Facebook

achtergrond

Ik denk dat velen van jullie weleens een bericht op jullie Facebookpagina gepromoot hebben. Je krijgt dan een grote blauwe knop te zien waarop staat Promoten en Facebook stelt een budget voor. Als je dit ooit gedaan hebt, dan weet je wat het promoten van een bericht jou kan opleveren. Maar wist je dat er veel meer manieren zijn om te adverteren op Facebook?

De herfst heeft zijn intrede gedaan en ik zie bij alle ondernemers speciale winteracties opduiken: winterbeurt, winterpakket, winterarrangement… Deze staan vaak op de website van jouw bedrijf. Als het goed is, doe je hiervoor ook een beetje promotie en deel je dit op Facebook. Toch?! Ik stel voor dat je het deze keer anders gaat doen. We gaan Facebook advertising inzetten om de promotie aan te jagen.

Stap 1: Campagne kiezen

Wij gaan naar www.facebook.com/ads/manager. Je zit nu Doelstellingin Ads Manager, waar de mogelijkheden van adverteren op Facebook uitgebreider zijn dan de promoten-knop jou biedt. Je klikt op deze pagina op de knop + Nieuwe Campagne. Hier kun je een keuze maken voor een campagne. Wij hebben onze winteractie op onze website gezet en willen dat mensen deze pagina gaan bezoeken. We kiezen dus voor de optie Mensen naar de website sturen. (Kunnen mensen een bestelling/reservering maken op jouw website en komen ze daarna op een bedankpagina terecht? Kies dan voor de optie Conversies op de website stimuleren. Via deze optie kun je precies meten wie ook daadwerkelijk jouw winteractie hebben afgenomen!)

Stap 2: Doelgroep

Wie behoren tot jouw doelgroep? Weet jij hoe ze eruitzien enAdvertentie maken waarin ze geïnteresseerd zijn? In ieder geval weet je waar ze wonen. Deze informatie ga je nu invoeren in de advertentie. Je begint met het kiezen van een locatie. Je kunt de naam van de plaats invoeren in het zoekveld of je kunt een speld plaatsen. Het voordeel van het laatstgenoemde is dat je de straal klein kunt houden. Wanneer je ‘Meppel’ invoert in het zoekveld is de straal standaard 17 kilometer. Soms is die te groot voor jouw doelgroep.

Daarna kun je verschillende eigenschappen van de doelgroep invoeren. Ik vind de functie gedrag erg interessant. Hierbij kun je ervoor kiezen om je campagne bijvoorbeeld alleen te richten op mensen die een pagina beheren (deze mensen vallen in mijn doelgroep).

Stap 3: Budget

Bedenk van tevoren hoeveel mensen je de advertentie wilt laten zien. Hoeveel procent denk je dat jouw winteractie gaat afnemen? Wanneer je Facebook Advertising vaker inzet, krijg je meer inzicht in wat het kost om zoveel mensen te bereiken dat je voldoende boekingen krijgt. Doe je dit voor het eerst, dan is het even gokken. Geen paniek! Je kunt het budget later nog bijstellen.

Stap 4: Je advertentie maken

Heb je een video ter promotie van je winteractie? Dan raad ik je aan om die te gebruiken in de advertentie. Hoewel video ads allang niet meer nieuw zijn, leveren ze nog wel goede resultaten op. Heb je geen video (wat in de meeste gevallen zo zal zijn) dan gebruik je afbeeldingen. Ook niet helemaal nieuw zijn de carrouseladvertenties: meerdere foto’s in één advertentie. Deze advertenties trekken de aandacht, dus probeer deze eens uit. Maak foto’s van het voor-, hoofd- en nagerecht van je Wintermenu en upload deze in jouw advertenties. (Formaat 600×600 pixels.)

En nu de tekst bij de advertentie. Deze is zó belangrijk voor het resultaat. Ik heb twee eisen hieraan: zorg dat deze kort en aantrekkelijk is en dat je de doelgroep vertelt wat je van haar wilt. Een voorbeeld: ‘Ontspannen op wintersport? Klik hier voor de wintersportchecklist’ of ‘Kom je bij ons eten met kerst? Klik hier voor onze scherpe arrangementen’. Deze teksten zijn to the point, verleiden de lezer met een aantrekkelijke actie en lokken uit tot klikken.

Stap 5: Advertentie plaatsen

Hierna klik je op bestellen en voilà: je advertentie is klaar. Ben je nou echt enthousiast, dan zou je nog kunnen splittesten. In je campagnedashboard kun je nu je advertentie terugvinden. Wanneer je vanuit campagne doorklikt naar ad set en dan naar advertenties kun je je advertentie kopiëren. Je zou een tweede advertentie kunnen maken met andere foto’s. Het voordeel hiervan is dat je test welke advertenties het beste presteren. Dit biedt een mogelijkheid tot tussentijds bijsturen én inzicht dat je voor je volgende advertentie weer kunt gebruiken.

In deze beschrijving heb ik niet alle stappen volledig behandeld. Ik heb een aantal interessante onderdelen eruit gelicht. Meer weten? Dan kun je contact met me opnemen.

In de volgende blogpost vertel ik meer over wat je kunt doen nadat jouw advertentie live is gezet.

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s