Facebook advertentiecampagnes optimaliseren

ads

Je hebt een Facebookcampagne opgezet. En nu? Wachten tot je budget is besteed? Nou nee… In deze blogpost vertel ik je wat je ondertussen kunt doen.

Wij gaan naar www.facebook.com/ads/manager. Hier vind je al jouw advertenties. Indien je alleen een bericht hebt gepromoot, kun je naar de statistieken van dit bericht kijken en aan de hand hiervan enkele zaken uit onderstaande lijst optimaliseren. Als je meerdere advertenties hebt gemaakt en bent gaan splittesten, dan kun je veel meer doen. Ik beschrijf in deze blogpost een aantal (maar lang niet alle!) belangrijke factoren die van invloed zijn op het optimaliseren van je advertentie.

Opbouw

In Ads Manager kun je verschillende campagnes, advertentiesets en advertenties managen (voor uitleg klik hier). Je kunt verschillende advertentiesets maken als je wilt splittesten tussen een mannelijke doelgroep en een vrouwelijke doelgroep. Binnen die advertentiesets maak je dan ook weer verschillende advertenties. Waarom? Omdat sommige afbeeldingen, teksten of Call To Actions (CTA) beter werken dan andere. Door de campagne met verschillende advertenties te beginnen, ontdek je welke advertenties beter werken dan andere. Dit betekent dat je je budget in het begin van de campagne verdeelt over de advertenties, maar na een paar dagen (soms al na een paar uur) kun je besluiten om je budget te verplaatsen naar de advertenties die het beste scoren. Ik bespreek nu een paar variabelen (die alle te vinden zijn in Ads Manager) die bepalen hoe de advertentie scoort.

Bereik

Natuurlijk is deze variabele belangrijk. Wanneer jouw campagne gaat lopen, laat Facebook jouw advertenties zien aan de doelgroep. Er wordt gemeten wat de doelgroep met deze advertenties doet. Doet jouw doelgroep weinig met advertentie A, dan zal Facebook de advertentie beoordelen als minder relevant en aan minder mensen laten zien. Doet jouw doelgroep wel veel met advertentie B (likes, klikken, reacties enz.), dan denkt Facebook dat de doelgroep deze advertentie relevanter vindt. Advertentie B zal dan vaker worden getoond dan advertentie A. Zo helpt Facebook aan de hand van bereik jou om je advertenties te optimaliseren. Als je ziet dat advertentie B beter scoort, dan kun je ervoor kiezen om advertentie A uit te zetten. Zo verplaats je het budget naar advertentie B (de advertentie die beter scoort).

Resultaten

Advertentie A heeft in twee dagen 16 klikken naar de website gegenereerd en advertentie B 147. Need I say more? Advertentie A zet je uit.

Kosten & CTR

De kosten zijn een belangrijke indicatie of een advertentie goed scoort of niet. Hoe lager de kosten, hoe beter natuurlijk voor jou. Facebook beloont goede advertenties door de kosten lager te maken. Is de CTR (Click Though Rate, oftewel het aantal klikken/aantal keren dat de advertentie is getoond) hoog, dan is de campagne relevant en dalen in veel gevallen de kosten. Advertenties waarvan de kosten hoog zijn zet ik uit.

De CTR is overigens relevant als je een advertentie maakt die verwijst naar een website. Deel je bijvoorbeeld een link naar het kerstmenu en wil je weten hoe veel mensen deze hebben bekeken, dan kun je de benchmark van CTR in Nederland opzoeken en kijken hoe jouw advertentie scoort ten opzichte van de rest van Nederland. Wil je de CTR alleen vergelijken met jouw andere advertenties: kijk dan naar welke CTR het hoogste is. Deze advertentie laat je aanstaan en de rest zet je uit.

Relevantiescore

Facebook geeft jou inzicht in hoe relevant het jouw advertentie vindt met de relevantiescore. Ga altijd voor een 10! Vaak daalt de relevantiescore na verloop van tijd. Als het grootste gedeelte van jouw doelgroep de advertentie al eens heeft gezien, wordt de kans dat ze er nog iets mee gaan doen (liken, klikken enz.) steeds kleiner. Ook toont Facebook de advertentie eerst aan de mensen die het meest waarschijnlijk iets met de advertentie zullen doen. Is deze doelgroep verzadigd, dan wordt gezocht naar andere mensen: mensen die nog wel binnen jouw doelgroep vallen, maar iets minder waarschijnlijk op de advertentie zullen klikken/liken/reageren enz. Het gevolg: dalende relevantiescore. Daalt deze onder de 6? Uitzetten die advertentie.

Wanneer je advertenties beoordeelt, kun je naar alle bovenstaande factoren kijken. Je kunt er ook een of twee uitkiezen die jij relevant vindt. Gelukkig is het vaak zo dat een advertentie op al deze factoren goed scoort (of slecht scoort) dus dat de keuze in welke advertenties je aan laat staan en uitzet makkelijk wordt.

Van alle bovenstaande factoren heb ik gezegd dat je de slechtst scorende advertentie moet uitzetten. Maar er is nog een optie (die overigens ook geldt voor de goed scorende advertenties) en dat is optimaliseren. Probeer uit te zoeken wat de goed scorende advertentie goed laat scoren en ga met die factoren opnieuw splittesten. Doet foto A het beter dan foto B? Vervang bij advertentie B dan de foto zodat deze gelijk is aan foto A. Zorg dan dat de tekst bij beide advertenties hetzelfde is en wacht op resultaten…

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s