Facebook advertenties analyseren

Naamloos-2

De Facebook campagne is afgelopen. Je hebt € 50,­- uitgegeven en nu hebben 10.000 mensen jouw bericht gezien. Tof toch? Maar wanneer je de volgende campagne beter wilt doen, moet je de advertenties analyseren.

Wanneer je advertenties gaat analyseren, kijk je natuurlijk naar de factoren die voor jou van belang zijn. Heb je een advertentie gericht op websitekliks, dan kijk je natuurlijk niet naar de cijfers van de mobile app-installatie. Ik beschrijf hieronder een aantal onderdelen. Kies wat op jouw advertentie van toepassing is.

Frequentie

Zie jij ook weleens een advertentie dagenlang voorbijkomen in jouw tijdlijn? Irritant hè?! De frequentie vertelt je hoe vaak een advertentie gemiddeld getoond is aan jouw doelgroep. Wanneer een advertentie vaker dan twee keer getoond is, zie je vaak dat de CTR (click-through rate) en de CPC (cost per click) dalen. Is dat bij jou ook het geval? Wellicht kun je dan de volgende advertentiecampagne nauwlettender in de gaten houden. Wanneer de frequentie hoger dan twee is, kun je een aantal dingen doen: bijvoorbeeld de advertentie uitzetten, de foto veranderen of de doelgroep uitbreiden. Zo voorkom je dat jouw advertentie op de zenuwen van jouw doelgroep gaat werken.

Betrokkenheid

Wanneer je betrokkenheid selecteert in het drop down menu, krijg je te zien hoeveel mensen hebben geliket, gereageerd, gedeeld, geklikt naar de website en hoeveel nieuwe paginalikes je erbij hebt gekregen. Deze informatie is vooral interessant als je meerdere advertenties hebt gemaakt. Conclusies die je zou kunnen trekken zijn: ´afbeeldingen met mensen zorgen voor meer likes´ of ´een duidelijke call to action zorgt voor een hogere CTR´. Dit zijn nogal voor de hand liggende conclusies. Maar kijk nou eens naar jouw advertenties. Kun je andere conclusies trekken?

CPC

Kosten per klik komen in vele variabelen. Selecteer je in het drop down menu prestaties en klikken, dan krijg je drie soorten CPC te zien: Kosten (per betrokkenheid), CPC (alle) en CPC (per websiteklik). Dit kan verwarrend zijn, want je kunt bij de eerste CPC denken dat dat de kosten zijn die je betaalt per klik naar de website (uitgaande van een campagne met de doelstelling websiteklikken). Neen dus. De eerste CPC is een verzameling van alle kliks op je advertentie. Dus ook als men op like klikt, of per ongeluk de advertentie aanklikt. Als jouw doelstelling websitekliks is, dan is het veel interessanter om de CPC per websiteklik te vergelijken van jouw advertenties. Welke scoorde goed en welke minder?

Plaatsing

Rumor has it dat mensen steeds meer op hun mobiele telefoon doen en minder op de desktop. Mobile first is een strategie die veel bedrijven nu hanteren. Zou dat ook gelden voor jouw advertenties? Door in het bovenste kader in advertentiebeheer te klikken op Plaatsing krijg je te zien waar jouw advertentie getoond is. Over het algemeen wordt de advertentie weinig getoond in de rechterkolom. Maar kijk hier eens naar de verdeling tussen desktop en mobiel. Waar zijn de advertenties het meeste getoond? En wat is het verzicht in kosten per resultaat? Hieruit kun je je eigen conclusies trekken voor toekomstige advertenties.

Benchmark

Als je wilt weten of de prestaties van jouw advertentie goed zijn in vergelijking met de advertenties van anderen, dan kun je kijken naar de benchmark. Salesforce publiceerde een overzicht van de cijfers wereldwijd. Maar let op: Nederland staat er niet tussen en volgens geruchten (ik heb geen onderbouwing met cijfers gezien) is Nederland duur als het om social advertising gaat. Vergelijk dus vooral jouw eigen advertenties onderling en probeer daarvan te leren.

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s