Het sociale web monitoren

monitoren

De meeste bedrijven starten met Facebook omdat ze ‘er iets mee moeten’. Ze maken een Facebookpagina aan en beginnen te zenden. Maar wist je dat je dan een stap overslaat? Volgens vele social media-modellen hoor je te beginnen met monitoren.

Monitoren betekent dat je online gaat kijken wat er over jou, jouw branche en de concurrentie wordt gezegd. In veel strategiemodellen is dat stap één. Pas als je begrijpt hoe social medialand in elkaar zit en wat de plek van jouw branche en bedrijf is in die wereld ga je zelf van start.

Vrijwel alle MKB-bedrijven slaan deze stap over. Ze weten wel dat de concurrentie op Facebook zit of hebben zelf een Twitteraccount. Maar kijken naar welke plek zij zouden innemen voordat ze die plek claimen? Nee, dat zit niet in het plan van menig MKB’er.

Dat je stap één hebt overgeslagen, betekent niet dat je die niet alsnog kunt doen. Want het is enorm interessant om te weten wat men online over jou zegt. En wil jij ook niet weten hoe jij het doet ten opzichte van de concurrentie?

Eenvoudig monitoren

Monitoren kan op verschillende manieren. Voor een ondernemer is de meest voor de hand liggende manier om te gaan googelen. Ik neem aan dat jullie dat zo af en toe doen? En dat jullie Google Alerts hebben ingesteld? Doe er een schepje bovenop en zoek ook eens in Facebook zelf. En in Twitter, LinkedIn en Instagram. Kom je hier nieuwe dingen tegen?

Zoektermen

Natuurlijk zoek je op de naam van jouw bedrijf. En op die van de concurrenten. Maar zoek ook eens op de naam van de directeur en op die van de medewerkers. En op de verschillende producten die je verkoopt. Houd ook rekening met spelfouten. Zouden mensen jouw bedrijfsnaam misschien per ongeluk met een k spellen in plaats van met een c?

Wat wil je weten?

Monitoren doe je niet alleen om te ontdekken wat anderen over je zeggen. Je doet het ook om jouw doelgroep te leren kennen. Probeer dus te ontdekken wie ze zijn, waar ze te vinden zijn, wat ze leuk vinden en hoe ze zich gedragen op social media. Bijvoorbeeld: zijn we meer op Pinterest te vinden dan op Instagram? Zijn het mensen die makkelijk reageren op berichten op Facebook of geven ze alleen een like? Door goed te observeren, leer je hoe jij het beste social media kunt inzetten.

Tools

In social medialand zijn er eindeloos veel tools die jou kunnen helpen om het sociale web af te speuren naar informatie over jouw bedrijf. Zie bijvoorbeeld dit overzicht. Een aantal gratis tools waar je wellicht wat aan hebt:

Hootsuite – Wellicht de bekendste social media tool (naast tweetdeck). Ik vind het persoonlijk wat onoverzichtelijk met alle tabbladen, maar als je dat eenmaal goed hebt georganiseerd , dan doet Hootsuite wel wat hij moet doen.

SocialMention – Een zoekmachine die ook sentiment meet. En woorden vindt die vaak worden gebruikt in combinatie met jouw bedrijf.

Voor de meeste ondernemers is het voldoende om Hootsuite en Google in te zetten tijdens het monitoren. Als je een iets groter budget hebt, kan het interessant zijn om te investeren in een tool. Deze vindt vaak veel meer dan Google en SocialMention.

Wat doe je ermee?

Alle informatie die je online vindt, lees je natuurlijk niet omdat je zoveel vrije tijd hebt. Je moet er wel wat mee doen: conclusies trekken uit wat je vindt. Leren over jouw doelgroep, je reputatie en je concurrentie in de gaten houden. En met die kennis kun je vervolgens jouw Facebookpagina effectiever inzetten.

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s