December-inhakers op social media

inhakers

In social medialand zijn we dol op inhakers. De decembermaand biedt dé gelegenheid om in te haken op alles wat los- en vastzit. Om maar op een positieve manier onder de aandacht te komen.

De leukste inhakers zijn natuurlijk spontaan en deze komen we tegen op de pagina van De Beste Social Media. Hun Facebookpagina is echt de moeite waard om te volgen. We zien hier hoe het wel en niet moet op social. Ongetwijfeld vinden we hierop in januari een lijstje met de beste inhakers van december, net als vorig jaar. Maar er zijn er nu al een paar. In deze blog heb ik een aantal inhakers verzameld en geef ik tips voor het maken van jouw inhaker.

Tranen met tuiten

Een collega attendeerde me op deze video. Er zijn met kerst zo veel ouderen alleen en dat vinden we allemaal sneu. Er zijn een hoop initiatieven om kerst voor ouderen gezellig te maken, maar dat heeft de meneer in dit filmpje niet nodig. Kun jij het drooghouden? Zou deze video van jou een like krijgen op Facebook?

Reclames vind ik over het algemeen erg irritant. Maar dat geldt niet voor de reclames van John Lewis. Vorig jaar was er deze prachtige commercial over Monty. Deze keer gaat de kerstcommercial over het mannetje op de maan. Ook hierbij knipperen we een keertje extra met onze ogen. Beide video’s van John Lewis gingen (en gaan) viral op social media.

LOL

In december is men over het algemeen extra labiel en slaan commercials als die van Monty extra hard in. Maar lachen kunnen we ook.

Coolblue kennen we allemaal als leukste webshop van Nederland. Waarom? Volg hun Facebook -account eens. Je komt er vanzelf achter. Afgelopen week was er redelijk wat commotie over een mogelijke overname van Coolblue. ’s Middags kwam het bedrijf met deze persconferentie.

Terwijl ik hartelijk kan lachen om de stunt van Coolblue heb ik de kerstreclame van Zulu Alpha Kilo iets minder hoog zitten. Het idee om een remake van Jingle Bells te maken is niet erg origineel en om daar dan Jingle Butts van te maken is toch net op de grens.

En jij?

Ook jij kunt inhaken op de feestdagen. De meeste bedrijven wensen iedereen vrolijke feestdagen. Maar doe dat nu eens op een creatieve manier. Bijvoorbeeld: maak een video met je medewerkers die allen een wens voor 2016 delen. Hier volgen nog enkele tips:

  • Vraag medewerkers mee te denken. Maken ze grapjes op de werkvloer? Die grappen en grollen zijn wellicht ook leuk voor social media.
  • Houd het positief. Inhaken op een vervelende gebeurtenis of een negatieve manier zorgt vaak voor ophef.
  • Wees snel! Denk niet een week na over een inhaker, zeker als het een actueel item is.
  • Inhaken hoeft niet per se met een eigen post te zijn. Je kunt ook inhaken op een reactie van anderen.
  • Voorkom dat je te ver gaat. Houd rekening met je doelgroep en blijf bij jouw product of dienst.
  • Wat vinden mensen van jouw inhaker? Reageren ze leuk? Kun je er verder op bouwen? Of heb je de plank compleet misgeslagen? In dat geval heb je geleerd voor de volgende keer.
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s