Socialmediataal

Wordcloud abc

Regelmatig gebruik ik in blogs termen die alom bekend zijn in social medialand, maar iets minder begrijpelijk voor mensen die daar niet leven. Meestal spot ik die termen voordat de blog online geplaats wordt, maar niet altijd. Een pagina waar social mediatermen worden uitgelegd is dan ook geen overbodige luxe. Ik verwacht dat deze lijst in de loop der tijd aangevuld zal worden met termen waarmee ik gooi en hopelijk ook met suggesties van lezers. Gebruik ik een term die niet (helemaal) duidelijk is, tik mij dan op de vingers en ik voeg ‘m toe.

Bij sommige termen zal ik een social mediakanaal tussen [ ] plaatsen. Dit betekent dat deze term uitsluitend op dat social media kanaal gebruikt wordt .

A

 

B

Backlink: links op websites die naar een andere website verwijzen.

Bereik: hoeveel mensen het bericht hebben gezien.

Bit.ly: website waar je URL’s kunt inkorten en statistieken van de ingekorte URL kunt inzien.

Bord: [Pinterest] online prikborden, vaak met een thema, waarop afbeeldingen te plaatsen en te bewaren zijn.

 

C

Content: de inhoud van een bericht of pagina. Dit kan tekst, beeld en geluid omvatten.

 

D

 

E

Edgerank: [Facebook] de methode waarmee bepaald wordt wat in iemands tijdlijn wordt laten zien en wat niet.

Embedden: insluiten van foto’s en video’s op social media die op andere plekken op het internet te vinden zijn.

Engagement: de betrokkenheid van volgers bij berichten op social media. Dit kan gemeten worden met behulp van likes, comments en reposts.

 

F

Facebook: anno 2014 populairste sociale netwerksite waarop gebruikers tekst, beeld en geluid kunnen delen met mensen die hun ‘volgen’.

Flickr: sociale netwerksite waarop foto’s en video’s gedeeld kunnen worden. Omdat licenties toegevoegd kunnen worden aan foto’s op Flickr, wordt een deel van de foto’s gebruikt in blogs en op andere sociale media.

Follow/volgen: het leggen van een online connectie met iemand waardoor toekomstige berichten van desbetreffende persoon of pagina in jouw tijdlijn verschijnen.

FourSquare: mobiele sociale netwerksite waarop gebruikers kunnen inchecken op plaatsen (aangeven dat ze daar zijn) en recensies kunnen delen met volgers.

 

G

Geolocatie: een fysieke locatie waar je kan inchecken om aan te geven dat je je daar bevindt.

Google+: sociale netwerksite van Google. Google+ heeft als voordeel dat informatie die op deze netwerksite geplaatst wordt goed geïndexeerd wordt door zoekmachine Google. Hierdoor komt de content (en dus jouw social media kanaal) hoger in de zoekresultaten naar boven.

 

H

Hashtag: #. Een teken waarmee aangegeven wordt dat een bericht over een bepaald onderwerp gaat en waarmee berichten over hetzelfde onderwerp eenvoudig gevonden kunnen worden.

 

I

Infographic: afbeelding met korte teksten, feiten en cijfers over een onderwerp.

Instagram: sociale netwerksite waarop foto’s en korte video’s worden gedeeld met volgers. Dit netwerk is anno 2014 sterk in opkomst.

 

J

 

K

Kringen: [Google+] groepen waarin je mensen die je wilt volgen kunt indelen. Bijvoorbeeld: familie, vrienden,  collega’s.

L

Like: het laten blijken van waardering voor een bericht op social media. De meeste sociale netwerksites hebben een likeknop, maar de functie verschilt per site. Zo betekent de like op Facebook iets als respect, maar kan de favoriteknop op Twitter ook gebruikt worden als bookmark (bewaar voor later).

Like-gating: het dwingen van niet-fans om een pagina te liken voordat ze de pagina kunnen bezoeken.

LinkedIn: zakelijke sociale netwerksite die voor de meeste gebruikers als online CV dient. Actieve gebruikers delen ook kennis op LinkedIn in posts, blogs en groepen.

Livestream: een evenement of meeting die via webcam wordt uitgezonden op internet.

 

M

Microblog: korte teksten die online geplaatst worden. Twitter is het bekendste voorbeeld van een microblog.

Monitoren: het zoeken naar en in de gaten houden van bepaalde termen in internet.

N

Newsfeed: tijdlijn op een social mediaplatform waarop nieuws van de mensen die je volgt wordt getoond.

 

O

 

P

Pinnen: [Pinterest] het plaatsen van een afbeelding op een eigen bord.

Pinterest: sociaal prikbord. Gebruikers maken verschillende borden waarop ze plaatsen en delen wat zij leuk en mooi vinden. Dit netwerk is vooral populair onder vrouwen.

Post: bericht op social media

 

Q

 

R

Retweet: [Twitter]: een bericht van iemand anders delen op je eigen tijdlijn.

RSS Feed: een systeem dat je (via een app) op de hoogte stelt van nieuw geplaatste content op een website.

 

S

SEA: Search Engine Advertising. Adverteren in zoekmachines om te zorgen dat een webpagina zo hoog mogelijk in de zoekresultaten naar voren komt.

Sentiment: de toon waarmee er online gesproken wordt over een onderwerp. Dit wordt beoordeeld met negatief, neutraal of positief. Een sentiment kan ook toegekend worden aan een post of een persoon/merk.

SEO: Search Engine Optimalisation. Het zorgen dat een webpagina zo hoog mogelijk in zoekmachines naar voren komt.

Sharen/delen: een bericht van iemand anders delen op je eigen tijdlijn.

Snapchat: mobiele app, waarbij gebruikers een beeld een paar seconden met andere gebruikers kunnen delen.

 

T

Tags: woorden die gebruikt worden om een artikel of social mediapost te vinden in zoekmachines.

Tweeps: [Twitter] volgers op Twitter.

Twitter: microblog waarop volgers berichten van maximaal 140 tekens kunnen delen.

 

U

User Generated Content: sociale media kenmerken zich (onder anderen) doordat de inhoud van de kanalen bepaald wordt door de gebruikers. Deze inhoud, heet User Gererated Content.

 

V

Volgers: mensen die iemands berichten in hun tijdlijn zien.

 

W

Webcare: klantenservice via internet. Een webcareteam beantwoord niet alleen vragen, maar gaat vaak ook online actief opzoek naar mensen die over het bedrijf of de dienst praten (zonder het bericht aan het bedrijf te richten).

WhatsApp: chatdienst op mobiele telefoons.

 

X

 

Y

YouTube: populairste video netwerksite.

 

Z

 

 

 

Ben je een beetje thuis in Twitter? Dan is deze infographic van Twittermania over Twittertaal best wel grappig.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s