Voordat ik bij een ondernemer op bezoek ga, maak ik een scan van zijn Facebookpagina. Ik loop vaak tegen dezelfde gemiste kansen aan. In deze blog een aantal tips voor jouw bedrijfspagina.
Afbeeldingen
Het eerste dat mensen zien als ze op jouw pagina komen is de profielfoto en de header (omslagfoto). Zijn die bij jou op orde? Als profielfoto adviseer ik klanten om het logo te gebruiken. Het logo is namelijk herkenbaar voor klanten. Deze afbeelding komt ook bij iedere post te staan, dus fans zien deze steeds terug in hun tijdlijn. Zorg ook dat het logo op het juiste formaat is: minimaal 180 x 180 pixels. Als je een langwerpig logo hebt, moet je dat dus even bijsnijden om dit zichtbaar te maken in het logovakje op Facebook.
De headerfoto is als een visitekaartje. Het springt het meest in het oog en moet daarom ook indruk maken. Je kunt hier een indruk van jouw bedrijf geven, of iets wat met jouw bedrijf te maken heeft. Stel jezelf de vraag: ‘Als ik deze foto zie, zou ik dat dit bedrijf willen bezoeken?’ Ook deze foto heeft een ideaal formaat, namelijk 851 x 315 pixels. Gebruik je deze afmeting, dan is de foto goed zichtbaar op computer, tablet en smartphone. Wanneer hij kleiner of groter is, loop je het risico dat delen wegvallen wanneer de foto moet worden aangepast aan het device van je fans.
Facebook-webadres
Is jouw pagina makkelijk vindbaar op Facebook? Via www.facebook.com/jouwbedrijfsnaam? Of staat er bij jou nog een reeks getallen achter: www.facebook.com/page/bedrijf/92671648202739. In het laatste geval kun je jouw webadres aanpassen. Dat doe je door naar de Facebookpagina te gaan en vervolgens op ‘Info’ te klikken. In het linkermenu klik je vervolgens op ‘Pagina-informatie’. Nu krijg je een aantal mogelijkheden te zien waaronder ‘Facebook-webadres’. Hier kun je het webadres aanpassen naar iets wat makkelijk vindbaar is.
‘Aanzetten tot actie’-knop
Wist je dat klanten sinds kort makkelijk contact kunnen opnemen via jouw Facebookpagina? Of dat ze kunnen reserveren? Hiervoor heeft Facebook de ‘Aanzetten tot actie’-knop geïntroduceerd. Als je naar jouw Facebookpagina gaat, zie je in de header ‘aanzetten tot actie maken’ staan. Door hierop te klikken maak je dus de aanzetten tot actie-knop aan. In het drop down-menu kun je selecteren wat je wilt dat de knop doet. Bijvoorbeeld verwijzen naar jouw contactpagina, app of video.
Recensies
Wist je dat je de functie om recensies weer te geven aan of uit kunt zetten? Om over deze functie te beschikken, moet jouw pagina als categorie ‘Lokaal bedrijf’ hebben. Als je dat hebt ingesteld, kun je de recensiefunctie aan- en uitzetten door op ‘Adres’ te klikken in het tabblad ‘Info’. Onderaan zie je nu ‘Kaart, check-ins en beoordelingen op de pagina weergeven’. Door het vinkje uit te zetten verdwijnen de recensies. Door ’m aan te zetten verschijnen ze weer.
Paginabeheerders zichtbaar maken
Soms willen bedrijven laten zien wie hun pagina beheert. Dit is mogelijk op Facebook. Wanneer je als beheerder op de pagina zit, zie je rechts bovenin ‘Instellingen’. Door hierop te klikken zie je in het linkermenu ‘Uitgelicht’. Onder deze knop kun je uitgelichte pagina-eigenaren zichtbaar maken. Vervolgens kunnen mensen in het tabblad ‘Info’ zien dat jij (of een medewerker) de pagina beheert.
Heb je wat aan deze tips? Zijn er andere vragen die je graag beantwoord wilt hebben? Laat het weten, dan beantwoord ik jouw vragen in volgende blogposts.
Informatieve blog!
LikeLike
Ik houd voor een non-profitorganisatie een Facebookpagina bij. Op een voor mij onverklaarbare manier verdwijnen regelmatig berichten uit de tijdlijn, zonder dat ik ze zelf heb verwijderd. De eventueel bijbehorende foto’s staan nog wel in de zijlijn op de pagina, niet een link naar het bijbehorende bericht. Heb jij hier een verklaring voor?
LikeLike
Hi Hendrika,
Volgens mij is dit een fout bij Facebook. Er zijn de laatste weken vaker meldingen dat dit gebeurt: berichten verdwijnen tijdelijk of permanent van de pagina. Je kunt het probleem hier melden: https://www.facebook.com/help/contact/420519217982585
Een andere oorzaak zou kunnen zijn dat mensen het bericht rapporteren, waarna Facebook ‘m verwijderd. Maar dat lijkt me geen logische verklaring gezien je werkt voor een non-non-profitorganisatie.
LikeLike
Dank je wel voor je antwoord! Ik heb het klachtenformulier ingevuld, kijken of het wat oplevert.
LikeLike